Hoppa till huvudinnehållet

Större framtidstro hos butikerna

Publicerad:
Dagligvaruhandeln tror på en ljus framtid. Arkivbild.
Dagligvaruhandeln tror på en ljus framtid. Arkivbild. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Framtidstron bland de fysiska butikerna ökar och främst är det dagligvaruhandeln som är optimistisk.

E-handlarna har däremot tappat lite av tron på framtiden, enligt Handelsbarometern från Svensk Handel.

Framtidsindikatorn för de fysiska butikerna, som sammanfattar framtidstro gällande antal anställda, försäljning och kommande lönsamhet, ökar med 2,0 enheter till 102,9 i oktober månads Handelsbarometer.

E-handlarna tror enligt barometern fortfarande på en hög framtida försäljning men är mindre optimistiska när det gäller lönsamhetsutsikterna. Den sammanfattade Framtidsindikatorn för e-handlarna minskar med 9,1 enheter jämfört med septembermätningen och landar på 107,4.

Artikeltaggar

ButikerE-handelEkonomiHandelSvensk handelSverige

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.