• idag
    1 dec
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      2.3 mm
  • onsdag
    2 dec
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    3 dec
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    4 dec
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    5 dec
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

En kopp i Lilla Edet

Krönikor
PUBLICERAD:
Sune Tholin
Kolumnen, 29 oktober 2019

Först måste jag krypa till korset och bekänna att jag förra veckan förringade gästgivaren i Ånskolund – tillika riksdagsman – Anders Månsson Walls kapacitet. I min kolumn sa jag att han fick totalt ynka elva barn i sina fem äktenskap.

Rätt antal ska vara 17 barn. Sista hade han vid 80 års ålder glädjen att se födas. I sanning en krutgubbe – som de flesta av oss ännu här nere är.

Hur är läget med djuphamnen i här i Åmål?

Ett första steg diskuteras just nu. Att få ordning på djupet. Det verkar ju som problemet i första hand är att det under åren vid lastning tappats grus närmast kajen. Det bedöms som förhållandevis enkelt att fixa.

Martin Olsson på Euro Sand i Tösse har erbjudit sig att kostnadsfritt plocka upp gruset så, att fartyg åter kan lasta med full kapacitet. Ärendet ligger nu hos kommunchefen Anders Sandén, vilket bör vara en garanti för att besked kommer snabbt.

Jag har förstått att Euro Sand har stor chans att utveckla sin verksamhet i kommunen. Det betyder också viktig sysselsättning för Åmåls åkare. Men enda realistiska alternativet med långväga transporter är just sjövägen.

Att bättre utnyttja sjötransporter i s.k. inre vattenvägar finns i det regelverk som EU har lagt fram och som även svenska myndigheter förordar. Vänersborg och Trollhättan ser just nu över hur man kan bygga ut hamnarna där.

Ett rederi inom Thunbolagen i Lidköping, förbereder transport av drivmedel mellan Lysekil och Karlstad. Men då fordras det att lotsreglerna ändras. För en enkel resa från Vänern till Lysekil kostar lotsningen i dag 150 000 kronor.

Så för Åmåls del känns det viktigt att vi till en början ser till att vår djuphamn är i brukbart skick. En hel del talar för att den åter kan bli viktig för kommun och företag.

Låt oss även notera att slussarna ner till Göteborg byggs om för ökad kapacitet. Det återkommer vi till.

Men från tidig sjöfartshistoria erinrar jag mig nu när slupen Skandinavien på sent 1800-tal kom fel i Lilla Edet. Fartyget drogs in det väldiga vattenfallet och virvlade utför. Båten förde ingen last, vilket nog räddade den från att slås sönder. Men färden blev hiskelig för folket ombord. Väl nere ropade kapten till kocken:

– Sätt på kittel pojk så vi får oss en kaffehalva på detta.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.