Hoppa till huvudinnehållet

Snart lyfter Cellcomb

Publicerad:
Det är en enorm marknad som väntar därute, säger Henric Nedéus, vd i Cellcomb.
Det är en enorm marknad som väntar därute, säger Henric Nedéus, vd i Cellcomb. Foto: Jonny Ohlsson

Cellcomb, Säffle, som utvecklar och tillverkar miljövänliga laminat för engångsbruk i miljöer där det ställs höga krav på hygien, komfort och säkerhet, ligger exakt rätt med sin produktion. Det stora lyftet för produkterna till sjukvården och livsmedelssektorn kan komma när som helst.

– Att vända invanda köpmönster tar självfallet tid, men vi har draghjälp av de ökade kraven på fossilfria miljöer, hälsa och hållbarhet. Dessutom har vi fördel av att som första företag i Värmland fått EU-stöd för att utveckla Cellsorb, produkten som livsmedelssektorn väntar på, säger Henric Nedéus, vd i Cellcomb.

Cellsorb är en icke toxisk absorbent tillverkad av bioplatser och högabsorberande cellulosabaserade alternativ från skogsråvara. Produkten absorberar flera gånger sin egen vikt jämfört med syntetiska livsmedelsabsorbenter, är fullt komposterbar och hundra procent förnybar.

– Vi skall samarbeta med en lång rad europeiska tillverkare av tråg för livsmedel. Det finns faktiskt tillverkare på nära håll, Jag tänker på Rottneroskoncernen och tillverkningen av tråg i den nya fabriken i Sunne, säger Henric Nedéus.

Enorm marknad

När det gäller engångsartiklarna för sjukvården, bland annat draglakan och kuddvar, fortsätter utvecklingen. Cellcomb bearbetar alla tänkbara marknadskanaler för att få in sina produkter på inköpslistan.

– Det är en enorm marknad som väntar därute, men det är många saker som skall bearbetas innan inköpskontoren inom sjukvården hittar fram till produkterna som tillverkas av Cellcomb.

Biorocken

En helt ny produkt är Biorocken för anställda i sjukvården. En produkt som är inledningen på nya kläder för vårdpersonal, operationsteam och patienter.

– Biorocken är tillverkad av ett så kallat non-wovenmaterial baserat på skogsråvara. Inledningsvis är rocken tänkt att användas när vårdpersonal utför administrativa sysslor. På sikt skall vi även ta fram patient- och operationskläder, men det behövs vidare utveckling, tester med sjukhusen och rätt stora genomgångar innan allt är på plats.

Cellcomb ingår i en grupp som deltar i forskningen kring den här typen av produkter. Där återfinns bland annat Wargön Innovation, Högskolan i Borås, OrganoClick, Renewcell och Stockholms läns landsting, Projektet har finansierats av Smart Textiles.

– Det är ett spännande utvecklingsarbete som pågår, säger Henric Nedéus.

Annette Schützer och Linn Larsson var med vid starten av Cellcomb i Säffle
Annette Schützer och Linn Larsson var med vid starten av Cellcomb i Säffle Foto: Jonny Ohlsson

Cellcomb står alltså inför tillväxt. Hur ser det ut om fem år?

– Då har vi kommit långt i försäljningen av engångsartiklar för sjukvården och vi har vidareutvecklat produkterna för livsmedelssektorn.

Målsättningen

När Cellcomb 2014 flyttade från Karlstad till Säffle och Volvos lokaler vare målet att inom en tioårsperiod vara en viktig spelare i att tillverka och sälja produkter för engångsbruk samt tillverka helt nya produkter för livsmedelssektorn.

För bara några veckor sedan togs den andra produktionslinjen i bruk. Hur har det gått med igångkörningen?

– Det har gått enligt planerna. Nu gäller det att hitta köparna.

För några år sedan omsatte Cellcomb tio miljoner kronor. I år kommer bolaget att omsätta över 100 miljoner kronor.

En tredje maskin?

Det var ett stort pådrag 2014 när Cellcomb startade sin verksamhet i Säffle
Det var ett stort pådrag 2014 när Cellcomb startade sin verksamhet i Säffle Foto: Lisa Olaison

När kommer den tredje maskinlinjen?

– Den kommer när vi fått upp ångan i försäljningen. Just nu önskar vi en en snabbare förändringstakt, säger Henric Nedéus.

Artikeltaggar

CellcombEkonomiHenric NedéusMikael SolbergRenewcellSäffle

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.