Norska Vy diskuterar möjligheten till utökad trafik på sträckan Oslo-Göteborg med tåg varannan timme.
I EU är den nuvarande sträckningen genom Dalsland utpekad som prioriterad när det gäller förverkligandet av Missing link från Oslo till Italien.
Det var två besked som kom upp när Dals-Eds kommun bjöd in till ett järnvägsseminarium på Gamla Real i anslutning till invigningen av nya resecentrum härom veckan.
Många aktörer
Deltagare från norska Vy tåg och Vy buss fanns på plats, liksom representanter från kommunerna Dals-Ed, Bengtsfors och Mellerud, samt Fyrbodals kommunalförbund, Västtrafik och Västra Götalandsregionen.
Utvecklingen av tågtrafiken, i det här fallet persontrafiken, ger flera viktiga perspektiv. Det gäller lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.
Varannan timme?
Ulf Bakke, analyschef på Vy tåg som tidigare hette NSB, berättade att persontågtrafiken till Göteborg och vidare ut i Europa blir allt mer kommersiellt intressant.
– Tågavgångar varannan timme mot Göteborg har vi uppe till diskussion just nu. Men då måste vi få fler resande, berättade han.
Att Vy satsar på ökad trafik är den nya dubbelturen som startade den 15 december via Ed ett bevis på. Nu kör Vy fyra turer med stopp i Ed.
Dalsland prioriterat
Frågan om framtidens Norgebana fortsatt ska gå genom Dalsland, eller via Bohuslän som kommuner och näringsliv där arbetar för, är redan avgjord.
VG-regionen har sedan tidigare tagit beslut om detta och det gäller även på europanivå.
Kristina Jonäng (C) regionråd och ordförande för Regionutvecklingsnämnden, där infrastrukturfrågor behandlas var nyligen i Bryssel och pratade järnvägsfrågor. Bland annat Missing link mellan Oslo och Italien.
– Det är Dalsland som gäller. För EU är det viktigt att Oslo binds ihop med Europa. Sträckningen genom Dalsland är prioriterad, sa Kristina Jonäng.
Lyfta frågan
Men det gäller att hålla frågan aktuell. För att komma vidare är det viktigt att den kommer upp på ministernivå i Norge och Sverige.
Under seminariet konstaterades att de svenska och norska ministrarna med detta ansvarsområde inte pratar med varandra.
Vidare att det är tyst från Nordiska Ministerrådet där annars den här frågan borde ha en given plats, ansåg deltagarna.
Målbild tåg 2035 kom också upp under diskussionen.
Det är ett dokument som Västra Götalandsregionen tagit beslut om och som beskriver hur tågtrafiken i Västsverige kan utvecklas fram till år 2035.
Revidering av plan
Det hänger i sin tur ihop med en revidering av den nationella infrastrukturplanen.
I regionen har år 2028 satts som ett delmål för att nå Målbild tåg 2035.
2028 är också det år då Västlänken, den dubbelspåriga järnvägen i tunnel under Göteborg, ska vara färdig.
Den anses vara en viktig infrastruktursatsning, och den hänger också samman med järnvägens utveckling i regionen.