Hoppa till huvudinnehållet

Poesidagar med högsta kvalité

Publicerad:
  • Den mångsidige underhållaren Claes Eriksson fick ta emot det första dalsländska poesipriset, Torkelsrudspriset.
    Den mångsidige underhållaren Claes Eriksson fick ta emot det första dalsländska poesipriset, Torkelsrudspriset. Foto: Mattias Modéen
  • Den finlandssvenska scenpoeten Rosanna Fellman i samspråk med samtalsledaren och kvällens presentatör Stefan Eklund.
    Den finlandssvenska scenpoeten Rosanna Fellman i samspråk med samtalsledaren och kvällens presentatör Stefan Eklund. Foto: Mattias Modéen
  • Stefan Eklund i samtal med Augustprisvinnaren Marit Kapla och rock/vispoeten Tomas Andersson Wij.
    Stefan Eklund i samtal med Augustprisvinnaren Marit Kapla och rock/vispoeten Tomas Andersson Wij. Foto: Mattias Modéen
  • Victor Estby från Bokdagar i Dalsland i ett underhållande samtal med Claes Eriksson.
    Victor Estby från Bokdagar i Dalsland i ett underhållande samtal med Claes Eriksson. Foto: Mattias Modéen

Den mångsidige underhållaren Claes Eriksson var bara ett av flera stora namn när Bokdagar i Dalsland och Dalslands litteraturförening arrangerade Poesidagar på Baldersnäs. Han tilldelades det nyinstiftade dalsländska poesipriset, Torkelsrudspriset, på 10 000 kronor. Programmet i övrigt höll också absolut toppklass och besökarna, som borde ha varit betydligt fler till antalet, gick hem med nyfunnen inspiration.

Flera av Sveriges och Nordens allra främsta poeter och författare i olika former samlades i lördags på Baldersnäs. För den som gillar språkets och ordets alla möjligheter att uttrycka sig var det en riktigt höjdardag. Isländska, danska, finska och svenska prisade textförfattare och poeter hade alla sin stund på scenen i samtal med skicklige presentatören och samtalsledaren Stefan Eklund.

Berörde

Vem gick till exempel oberörd från den finlandssvenska scenpoeten Rosanna Fellmans framförande när hon läste ur sin prisade diktsamling Strömsöborna, som handlar om olika personer i Strömsö - eller när hon läste dikten Störd ur samlingen. Den dikten handlar om hur det är att leva med autism och möta alla de fördomar som finns om människor som har funktionsvariationer?

– Jag lever själv med autism, berättade hon och läste ett starkt stycke ur Störd.

I folksjälen

Claes Eriksson, som tog emot det nyinstiftade Torkelsrudspriset - Dalslands poesipris, berättade i samtal med Victor Estby, verksamhetsledare för Bokdagar i Dalsland, om några av sina ofantligt många och populära produktioner som textmakare, regissör, manusförfattare, komiker, skådespelare, kompositör, revyartist med mera.

– Jag har väl inspirerats till exempel av både Tage Danielsson och Hasse Alfredsson, kanske mest av Tage. Men också av Povel Ramel, berättade Claes Eriksson.

Flera av hans produktioner har etsat sig fast i den svenska folksjälen. Säg någon som inte kan textraderna och melodin till Man ska ha husvagn.

– Det var egentligen menat som en parodi, men istället har det väl närmast blivit som en kampsång för husvagnen, konstaterade den uppfinningsrike Claes Eriksson.

Han framförde även några underfundiga texter på scen. Vem blir inte road av alliterationen Bara Ben? och så läste han dagen till ära med stor inlevelse sin specialskrivna dikt om Dalsland där han initierat skildrade och beskrev landskapet från såväl norr till söder som från öster till väster.

Augustprisvinnare

Marit Kapla från Värmland, som tilldelats Augustpriset för sin bok Osebol och även bland annat jobbat på Filmkrönikan i SVT och varit konstnärlig ledare för Göteborg Film Festival, berättade i samtal med Stefan Eklund hur hon hittat inspiration till sitt sätt att skriva boken, som bygger på intervjuer med 42 vuxna personer i byn Osebol.

– En av mina förebilder är Svetlana Aleksijevitj (vinnare av Nobelpriset i litteratur för några år sedan). Jag har också en förkärlek för värmländska dialekter och när jag av en händelse hörde ett klassiskt stycke av Schubert, Fantasi F-Moll, så fick jag klart för mig hur jag skulle skriva boken. Jag ville att den skulle vara som ett musikstycken, orden ska formas som en språklig ström.

Intervjuerna återges i ett speciellt format i berättelser i boken, som föll Augustjuryn i smaken tidigare i höstas, när hon utsågs till vinnare av Augustpriset.

Boken har klassats som poesi med historiskt uttryck. Just nu är boken och Kapla även aktuell med en föreställning kring Osebol.

Sångaren, låtskrivaren och journalisten Tomas Andersson Wij, berättade om sitt sätt att hitta inspiration och om sina förebilder. Han läste också upp en av sina sångtexter.

Knappt 100

Victor Estby, verksamhetsledare för Bokdagar i Dalsland, var mycket nöjd med det breda utbudet av poeter och författare men hade önskat att besöksantalet, knappt 100, varit högre.

– Det var första gången vi gjorde det här. Det var spännande att få göra det på Bokdagars vis. Poesidagar i allmänhet brukar vara djupa och smala. Vi försöker vara både breda och djupa samtidigt, så att inte bara redan poesifrälsta kommer. Vi vill locka ny publik också.

Victor Estby fortsätter.

– Jag tror att vi människor fungerar så att när man startar någonting nytt så måste det få sätta sig. Alla som var där var i alla fall jättenöjda och det var god stämning. Vi hade ett väldigt brett program med allt från experimentell poesi till Kapla, Andersson Wij och Claes Eriksson som alla kanske är mer folkliga och kända av den breda allmänheten.

Artikeltaggar

BengtsforsClaes ErikssonDals LångedDalslands LitteraturföreningNöje/KulturPoesiTomas Andersson WijVictor Estby

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.