Hoppa till huvudinnehållet

Fanny offrade sig för konsten - marsdopp i Vänern blev konstverk

Publicerad:
Bilden där Fanny Edvardsson står i vattnet finns med på Mathias Frykholms utställning, som har vernissage på fredag.
Bilden där Fanny Edvardsson står i vattnet finns med på Mathias Frykholms utställning, som har vernissage på fredag. Foto: Lena Richardson

Fotografen Tommy Andersson tog en bild som skimrar av förväntan och skönhet; konstnären Mathias Frykholm förvandlade den till en målad hyllning till det vackra.

Den som offrade mest för konsten var nog ändå floristen Fanny Edvardsson, som klev ner i Räggårdsviken en dag i mars(!) som fotomodell.

På fredagen, den 4 september, är det vernissage för Mathias Frykholm på Galleri Ekdahl på Herrhagen i Karlstad. Han ställer ut en handfull bilder i sin speciella stil: ofta stora målningar, alltid i fotorealistisk stil.

– Jag vill fånga det vackra i världen på ett realistiskt sätt, säger han.

En av bilderna han visar på utställningen har en speciell historia. Det är en stor målning - nästan två meter bred och över metern hög – och föreställer en ung kvinna som står omgiven av vatten.

Modelldebut

Kvinnan är Fanny Edvardsson, som i och med detta begått sin debut som modell.

– Ovant! säger hon. Men jättekul! Det är inte alla som får äran att bli en tavla.

Hon och Mathias Frykholm träffades på Dömle herrgård, på en bröllopsmässa. Fanny stod och gjorde reklam för sin blomsterhandel och hade en blomsterkrans i håret, dagen till ära. Mathias fångades av hennes uppenbarelse, fick en idé och vågade fråga: har du lust att vara med på en bild…

Hon sa ja och fotografen Tommy Andersson vidtalades.

Poesi i isvatten

En tid därefter var alla tre samlade för fotosession: Tommy med kameran, Mathias med en bildvision i sinnet och Fanny iklädd en skir klänning och – igen – en egenhändigt bunden blomsterkrans i håret.

Målningen ger ett stillsamt, poetiskt intryck och det ser ut att kunna vara en tidig sommarmorgon, men i själva verket togs fotografiet som blev förlaga till målningen i Räggårdsviken på Hammarö – i mars. Burr!

– Det kanske var fem grader. Jag hade klänning och tennisskor och hade smort in mig med typ tigerbalsam, berättar Fanny.

Hjälpte det?

– Nej! Men vad gör man inte för konsten! säger hon och skrattar.

Tommy Andersson har kvar originalfotot i sin bildbank.
Tommy Andersson har kvar originalfotot i sin bildbank. Foto: Lena Richardson

De tog många bilder därute, det krävdes många varianter på temat för att fånga den där visionen. Tommy förstod Mathias inre bild och formade den till ett fungerande och vackert fotografi.

– Teamwork! konstaterar Mathias.

Exakta detaljer

I sin ateljé överförde han sedan fotot till måleri – penseldrag för penseldrag.

– Ser du att det syns att du är lite frusen, man ser gåshud på armarna, säger han när Fanny närstuderar bilden på sig själv.

Redan Tommys fotografi är något utöver det vanliga, men Mathias ser poängen i att genom sitt hantverk tillföra ytterligare en dimension genom måleriet.

Detaljrikedom är ett signum för Mathias Frykholms måleri.
Detaljrikedom är ett signum för Mathias Frykholms måleri. Foto: Lena Richardson

– Det är olika sorters konst. Det är ett hantverk på ett annat sätt. Fotografer skapar sina konstverk med kameran, jag vill skapa konstverk med min hand, färg och penslar. Jag vill nå fram den vägen med mitt hantverk. Jag gillar det realistiska, men självklart ska man känna att det är en målning och det gör man om man går nära och tittar: man ser färgstruktur och penseldragen. Det är lite roligt att få kommentaren att man tror att det är ett foto och så går man nära och ser att det inte är det. Att man luras lite där är kul tycker jag.

Har mer på gång

På måndagen fick Fanny och Tommy för första gången se det färdiga konstverket, som lämnats in för inramning på Combihörnan. De är nöjda med vad de ser och kanske kan man vänta sig nya konstnärliga samarbeten från trion framöver.

– Vi har redan börjat fila på lite nya saker, avslöjar Mathias. Vatten är ett tema. Och Vänerlandskapet. Vi får ta en fika och bolla igen!

– Men du kanske slipper bada den här gången, säger Tommy.

– Vem vet, jag kanske druttar i ändå, säger Fanny och ser - faktiskt - inte alltför förskräckt ut vid tanken.

Tommy Andersson fotograferade ett porträtt på Fanny Edvardsson, som Mathias Frykholm gjorde en målning av. Utställningen på Galleri Ekdahl pågår till och med 19 september.
Tommy Andersson fotograferade ett porträtt på Fanny Edvardsson, som Mathias Frykholm gjorde en målning av. Utställningen på Galleri Ekdahl pågår till och med 19 september. Foto: Lena Richardson

Artikeltaggar

CombihörnanFanny EdvardssonFotograferingHammaröKarlstadKonstKonstnärMathias FrykholmNöje/KulturUtställningarVänernVernissager

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.