I förra veckan kom topplistan för konsumentklagomål 2020, i såväl Åmål som Västra Götalandsregionen och hela landet. I Åmål klagas det mest på hantverkstjänster.
10,7 procent av klagomålen som kom in i Åmål gällde hantverkstjänster, vilket var 3,9 procentenheter högre jämfört med riksnivå och 2,4 procentenheter högre än i Västra Götalandsregionen.
Högst på riksnivå gällde klagomål på flygresor, 9,3 procent, och på andra plats kom klagomål på begagnade bilar, med 8,6 procent. I Åmål var motsvarande siffra på klagomål om begagnade bilar 7,1 procent, som gav en tredjeplats i kommunen.
I Västra Götalandsregionen stod klagomålen på begagnade bilar för den största andelen klagomål, med 9,2 procent. Flygklagomålen kom på tredje plats, med 6,4 procent.
En siffra som sticker ut i Åmål är andelen klagomål på grund av spärrtjänst, ID-skydd och larm. 8,3 procent av klagomålen föll in i den kategorin, näst flest i Åmål.
– Många äldre råkar ut för det när de hamnar i avtal som de inte vet om att de skrivit under, skriver Anna Karlsson, budget- och skuldrådgivare i Säffle och Åmål.
Budget- och skuldrådgivningen i Åmål hade enligt Anna Karlsson rekordmånga ärenden 2020, trots att effekten av covid-19 inte tagit vid ännu.