Genom att locka med pensionärsrabatt lyckades telefonbedragarna komma över femsiffriga belopp.
Dalslands Sparbank varnar särskilt efter att inom en timmes tid ha kontaktats av två kunder som lurats på samma sätt.
Tillvägagångssättet riktar sig särskilt mot äldre personer och går till ungefär så här:
Pensionärerna har blivit uppringda av någon som har utgett sig för att vara från ett telefonbolag. Personen som ringer har bett om ursäkt för att de inte har fått ta del av den seniorrabatt som de haft rätt till. Felet ska genast rättas till retroaktivt, bara de uppger sitt kontonummer och bekräftar med bankdosan.
Sedan var pengarna borta.
Efter att Dalslands Sparbank på bara någon timme hört två kunder berätta samma historia, gick banken under fredagen ut med en bedrägerivarning. De här personerna hade upptäckt att de blivit av med pengar, men risken finns att det rör sig om fler.
– Tycker tillvägagångssättet är ovanligt förslaget och riktigt obehagligt att de pinpointar äldre. Seniorrabatt, ja vem vill inte ha det liksom. Det rör sig om femsiffriga belopp tyvärr, säger kontorschef Ing-Marie Aronsson.
Rådet i varningen är detsamma som vanligt. Myndigheter eller etablerade företag som banker frågar aldrig efter den här typen av personliga uppgifter per telefon, brev eller e-post. Personliga uppgifter som kontonummer, kortnummer, bank-id eller koder ska därför aldrig uppges vid sådana förfrågningar, utan istället förutsätta att det rör sig om ett bedrägeriförsök.