Efter 35 år i olika roller på Volvo hade Christina Hallin siktet inställt på att fokusera på sina styrelseuppdrag. En förfrågan om att ta över som vd på Sem fick henne på andra tankar.
– Jag tycker att det är väldigt roligt att det finns ett sådant här bolag i Åmål. Det är nästan helt magiskt att man har följt med i den industriella utvecklingen i över 100 år, säger hon.
Det har gått fyra månader sedan hon, vid årsskiftet, löste av tidigare vd:n Tom Gustavsson, som då hade suttit 14 år på posten.
– Jag känner mig ny i perspektivet, som att det fortfarande dyker upp nya saker, men det är också mycket jag känner igen. Det är ett bolag som vilket bolag som helst, men det är klart att det är mycket detaljer.
För ett år sedan lämnade hon Volvo efter 35 år i företaget. Hon hade riktat in sig på ett styrelseliv när hon fick frågan att ta över på Sem. Ett företag som hon redan hade god inblick i efter fem år i företagets styrelse.
– Jag blev faktiskt förvånad när jag fick frågan. Jag borde väl kunnat tänka ut själv att jag skulle få frågan, men så långt hade jag inte tänkt. Jag tycker att Sem är ett väldigt spännande bolag, så det var väldigt enkelt att bestämma sig.
Hur var det att ta över mitt i en pandemi?
– Det finns ju bättre sätt att börja ett jobb på. Det är svårt när man inte kan träffa människor på samma sätt. Jag har lågintensivt arbetat mig ner i grupperna , sitter i olika Teamsmöten och har varit ute i produktion och jobbat lite också, så jag har fått träffa dem.
Hon veckopendlar mellan hemmet på Tjörn och Åmål. Trots att de flesta mötena i dag sker via Teams sätter hon stort värde i att vara på plats.
– Det handlar om att supa in miljön och känna vad som sitter i väggarna. Jag vill känna in den här staden och människorna här.
Du är den första kvinnan på vd-posten på Sem. Är det något som borde uppmärksammas tycker du?
– Jag tycker att det är bra att uppmärksamma det för att visa andra kvinnor att det finns möjligheter. Där är jag gärna en förebild. I mitt dagliga arbete tycker jag inte att det ska uppmärksammas. Jag är här och gör ett jobb på samma villkor, med samma förväntade leverans och resultatansvar som en man.
I november 2019, ett par månader innan pandemin slog till på allvar, tvingades Sem varsla 14 personer på grund av kraftiga neddragningar i beställningsprognoserna för slutet av år 2019 och helåret 2020.
– Man såg en sättning under 2019 och trodde att det skulle gå ner rätt ordentligt och det gjorde det ju till en början under 2020, men sedan har det återhämtat sig något enormt i slutet av förra året och har fortsatt i år. Nu är det halvledarbristen som alla pratar om som är mest oroväckande, säger Christina Hallin.
Kunnat nyanställa
Pandemiutbrottet i Kina i början av 2020 skapade en stor oro på marknaden. Kinas effektiva nedstängning av landet efter pandemiutbrottet ledde dock till att den marknaden återhämtade sig relativt fort.
– När Europas länder började stänga ner var ju Kina nästan på väg tillbaka. Det har spelat roll för oss.
Sems personalstyrka har i stort sett varit intakt under pandemin. Företaget har runt 200 anställda totalt på sina anläggningar, varav runt 115 personer jobbar i Åmål, som till och med har kunnat nyanställa ett antal personer under det senaste året.
– Vi kör på högvarv. De stora lastbilskunderna går jättebra nu och då åker vi ju med.
Hur ser framtidsprognosen ut?
– Det ser ut som att vi kommer att rulla på rätt bra. Jag ser egentligen inga jättestora moln.
Vilka är de största utmaningarna framöver?
– Utmaningen är att få tag i komponenter. Det är det vi sliter med. Det gör det mycket svårare med en långsiktig planering. Hela det globala systemet är lite hackigt just nu.
Det pågår en intensiv, världsvid diskussion om hur kommersiella fordon ska ställa om från fossila bränslena till mer miljövänliga alternativ. Här ligger Sem i framkant, menar Christina Hallin.
– Företaget är väl positionerat i och med att vi redan har en lång historia med utveckling av gasmotorer.
Under åren på Volvo var Christina Hallin flera gånger placerad utomlands, bland annat två perioder i Kina. Det sista året tillbringades i Peking där hon ansvarade för lastvagnsförsäljning i Kina. Det är viktiga erfarenheter då Sem har verksamhet i Kina.
Vad tar du med dig från dina år i Kina till jobbet som vd för Sem?
– När jag åkte till Kina bestämde jag mig för att människor är människor, var man än är, och alla har ungefär samma behov. Det är viktigt att man inte letar skillnader utan snarare försöker hitta likheter. Jag vill ju inte att folk här uppfattar mig som någon ”high fly” från Göteborg, utan att jag är här och ser människorna som är här.
– Sedan är det klart att jag har stor nytta av att ha varit i affärsdiskussioner i Kina, fortsätter hon.
Hur mycket kinesiska hann du lära dig?
– Jag kan såpass att jag kan förstå och plocka upp lite grann av det som sägs. Det brukar vara tillräckligt för att störa kineserna så att de inte blir så säkra på att man inte förstår.