Godisföretaget Dals Konfektyr i Bengtsfors börjar nu exportera godis till Kina. Kontakten sköts av Lei Huang, egenföretagare som arbetar med handel mellan Sverige och Kina.
– Det är populärt med svenskt godis i Kina, så det här är något jag tror kommer att gå bra, säger Lei Huang som driver företaget Nordic deep innovation och märket Nordic kids med godislager i Upplands-Väsby.
Han berättar att Dals Konfektyrs produkter till en början kommer att säljas till kinesiska privatpersoner via en nätbutik.
– Men det här är bara ett första steg. När pandemin släpper ska vi jobba för att göra det svenska godiset mera känt i Kina och sälja det i butiker och varuhus.
Vilken typ av godis är det då som går hem i en kinesisk mun? Ja, mjukt och smakrikt godis som hallonbåtar och geléhjärtan verkar vara en riktig hit.
Fruktgodis är populärt
– Vi har skickat smakprov på flera olika produkter till Kina och fått en del intressanta besked. I Kina upplever man fruktgodis som mer nyttigt än den chokladgodis som man annars främst äter där, säger Lei Huang.
Han berättar också att han har visat bilder och filmer från Bengtsfors med den vackra dalsländska naturen och berättar att kineserna tycker att allt verkar spännande.
– Det är lite exotiskt för dem med godis från Bengtsfors och naturen och folket här. Det här upplevs som godis från sagolandet! säger Lei Huang.