Hoppa till huvudinnehållet

Stort intresse för e-handeln redan första dagen

Publicerad:
Reporter Fredrik Tacacho
Fredrik Tacacho
fredrik.tacacho@provinstidningen.se
Redan klockan 8.00 på morgonen var Sofia Dahlin igång och plockade dagens andra omgång leveranser.
Redan klockan 8.00 på morgonen var Sofia Dahlin igång och plockade dagens andra omgång leveranser. Foto: Fredrik Tacacho

En knapp månad efter premiären i Åmål tar Willys nu nästa steg – e-handel.

– Under det senaste året har e-handeln växt enormt, säger Camilla Rydberg, butikschef på Willys i Åmål.

Sofia Dahlin, med erfarenhet från e-handel från en Willysbutik i Karlstad, är ansvarig för Åmålsbutikens e-handel. Hon och kollegan Elin Brunzell har redan packat in dagens första leveranser i boxarna och är nu i färd med att plocka varor till nästa slot som ska hämtas runt lunch.

– Det flyter på och har funkat väldigt bra så här långt, säger Sofia Dahlin.

Willys hade 21 e-handelskunder redan under premiärdagen, i tisdags.

– Det var över förväntan redan första morgonen, säger butikschefen Camilla Rydberg.

Morgonpigg personal

E-handelspersonalen börjar 06.00 varje morgon för att hinna plocka ihop den första leveransen som hämtas från klockan 9.00.

Framför Sofia Dahlin står ett tiotal papperskassar uppradade på en lång varuvagn. Personalen plockar åt flera kunder samtidigt och arbetar sig igenom butiken, zon för zon.

– Det är ett jätteroligt jobb med bra fart, säger Sofia Dahlin.

Sofia Dahlin och Elin Brunzell packar in varor i boxarna.
Sofia Dahlin och Elin Brunzell packar in varor i boxarna. Foto: Fredrik Tacacho

Flera anställda har gått e-handelskursen, varav fyra är ansvariga specifikt för e-handeln.

– Det blir väldigt statiskt att gå med vagnen hela tiden så det är viktigt att variera arbetet. De jobbar även med att plocka upp kolonialvaror, säger Camilla Rydberg.

Olika tider

Kunden lägger en beställning på nätet och väljer samtidigt en tid när varorna ska hämtas ut. Via en sidoentré hämtas sedan varorna, i kyl- och frysfacken. Willys erbjuder inte hemkörning.

– Willys är ju väldigt för miljön så det är ur miljösynpunkt. Sedan tror jag att det blir för stort upptagningsområde här, säger Camilla Rydberg.

Vid hämtning av varor med åldersgräns får personalen ett meddelande för att kontrollera att ingen minderårig hämtar ut.

– Det är inte så att en 15-åring kan sitta med mammas mobilnummer och knappa in en beställning på cigaretter till exempel, säger Camilla Rydberg.

Butikschefen Camilla Rydberg är nöjd med att e-handeln redan är igång.
Butikschefen Camilla Rydberg är nöjd med att e-handeln redan är igång. Foto: Fredrik Tacacho

Sortimentet på nätet är detsamma som i butiken, bortsett från lösviktsgodis och tillfälliga klippvaror.

E-handeln har samma prissättning som varorna i butiken. Priset för tjänsten, 49 kronor, är densamma oavsett hur mycket du handlar.

– Du kan handla en liter mjölk, om du nu vill betala 49 kronor för det, säger Camilla Rydberg.

Ligger i tiden

Dagligvaruhandeln är en av de branscher som ökat sin nätförsäljning mest under coronapandemin. Enligt siffror från Svenskt dagligvaruhandels dagligvaruindex närmast dubblerades omsättningen av näthandeln av livsmedel under 2020.

E-handel på Ica och Coop

Även Coop på Mellanbrogatan och Ica supermarket i Åmål erbjuder e-handel. Tjänsten kostar 49 kronor på båda butikerna och samma priser gäller på nätet som i den fysiska butiken.

Minimibeloppet för att genomföra en order hos Coop är 500 kronor.

Ica erbjuder även hemleverans för 149 kronor.

Sofia Dahlin och Elin Brunzell trivs med att plocka varor åt e-handelskunderna.
Sofia Dahlin och Elin Brunzell trivs med att plocka varor åt e-handelskunderna. Foto: Fredrik Tacacho
Det gäller att hålla fokus när flera påsar ska packas samtidigt. Sofia Dahlin har koll på läget.
Det gäller att hålla fokus när flera påsar ska packas samtidigt. Sofia Dahlin har koll på läget. Foto: Fredrik Tacacho

Artikeltaggar

E-handelHandelWillysÅmål

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.