Hoppa till huvudinnehållet

Det blir Billy Elliot i höst

Publicerad:
Klart sedan tidigare är att Petra Nielsen spelar den vuxna huvudrollen som Billy Elliots balettinstruktör Mrs Wilkinson.
Klart sedan tidigare är att Petra Nielsen spelar den vuxna huvudrollen som Billy Elliots balettinstruktör Mrs Wilkinson. Foto: FANNI OLIN DAHL / TT

Corona fick ridån att gå ner i fjol innan den ens gått upp. Men nu är det officiellt: SäffleOperan satsar allt på att få spela Billy Elliot i oktober.

Det är svårt att föreställa sig en större kontrast mellan två verksamhetsår än den för SäffleOperan 2019 och 2020. 2019 var rekordåret med över 14 000 besökare på Chess – succén som gjorde att man vågade ta sig an utmaningen Billy Elliot som nästa stora musikalproduktion, som första semiprofessionella operahus i Sverige.

Sen kom corona.

– Vi har hela tiden tagit ett steg fram och ett steg tillbaka, men aldrig gett upp hoppet om att få spela föreställningen, säger Tobias Norelius, producent.

Perfekt för SäffleOperan

Som tur var fick SäffleOperan förlänga rättigheterna att spela den med ett år, och med den långtgående vaccinationsprocessen och de lättade restriktionerna vågar man hoppas att det ska räcka. I mitten av augusti sker den planerade koalitionen av ensemblen och den 2 oktober sker premiären.

– Det känns jättekul och jättespännande, konstaterar Tobias Norelius – och så även Mattias Palm, som återvänder till SäffleOperan som regissör efter att Johan Hwatz tog över den rollen med Chess.

– Billy Elliot är så välanpassad för SäffleOperan – även om den också kommer att bli en stor utmaning, säger Mattias Palm.

Barnensemblen har aldrig slutat repetera trots att fjolårets spelperiod ställdes in.
Barnensemblen har aldrig slutat repetera trots att fjolårets spelperiod ställdes in. Foto: Marina Johansson

Barnen banar väg

Precis som i Annie från 2017 är Billy Elliot en föreställning där barnen har huvudrollen. Barnensemblen är stor och har fortsatt repa ihärdigt trots att den ursprungliga spelperioden blev inställd.

– Barnens arbete, under ledning av den eminenta Malin Axelsson, är en superviktig komponent i Billy Elliot och utan dem hade det här aldrig varit möjligt, säger Tobias Norelius.

I en föreställning där dansen är så väldigt central, drar koreografen ett oerhört stort lass för produktionen. Cynthia Kai är själv balettdansös i grunden och har jobbat med Mattias Palm i flera tidigare produktioner.

– Baletten betyder väldigt mycket för mig, och att träffa barnen var en glädje utan dess like, säger hon.

Stjärnglans i huvudrollen

Ett riktigt dragplåster för föreställningen är den vuxna huvudrollsinnehavaren. I rollen som Billy Elliots balettinstruktör Mrs Wilkinson ser vi ingen mindre än Broadway-artisten Petra Nielsen; Mattias Palms förstahandsval till rollen. Petra Nielsen själv är exalterad över att komma till SäffleOperan, där hennes mor Monica Nielsen faktiskt spelade teater en gång i tiden.

– Det ska bli fruktansvärt roligt! Jag har spelat musikal i 35 år men det var länge sedan jag tog mig an en sådan stor roll som Mrs Wilkinson är.

Hon har tidigare jobbat med Cynthia Kai på Broadway, medan övriga medarbetare är nya bekantskaper.

– Men jag går mycket på känsla – och det här känns väldigt, väldigt bra. Jag har nyss läst om manuset och det är verkligen en så fin historia, på många plan. Och så blir man ju lite starstruck av att Elton John skrivit musiken!

Med Billy Elliot återvänder Mattias Palm som regissör till SäffleOperan.
Med Billy Elliot återvänder Mattias Palm som regissör till SäffleOperan. Foto: Marina Johansson

Aktuellt budskap

Historien om en ung pojke som trotsar alla förväntningar på hur en pojke eller man ska vara i det brukssamhälle han bor i, får ytterligare en dimension när den sätts upp i en annan bruksort.

– Föreställningen bär på ett viktigt budskap till alla Billy Elliot-pojkar som jag är övertygad om finns även i Säffle, säger Tobias Norelius.

Ensemblen hann komma en bra bit in i repetitionerna i fjol innan det stod klart att höstens uppsättning inte skulle bli av.
Ensemblen hann komma en bra bit in i repetitionerna i fjol innan det stod klart att höstens uppsättning inte skulle bli av. Foto: Marina Johansson

Ännu vet ingen hur pandemisituation faktiskt ser ut i höst, men SäffleOperan har bestämt sig för att satsa. Biljetterna ligger redan ute till försäljning.

– Det finns ju en tidsplan om att alla restriktioner för sittande publik ska vara borta i höst, men det är naturligtvis ingen garanti att det blir så och vi kommer att ha coronaanpassade repetitioner nästan ända fram till premiären. Det är klart att det finns orosmoln, men någonstans måste SäffleOperan sätta ned foten och våga satsa. Man kan inte göra det här halvhjärtat, säger Tobias Norelius.

Om restriktionerna faktiskt håller i sig – vad gör man då? Kan man spela för en halv salong, eller är det allt eller inget som gäller?

– Det här är ju en väldigt stor produktion och det kommer att behövas en hel del intäkter för att få det att gå i hamn. Hamnar vi i ett sådant läge att vi är nära premiär och det ännu råder restriktioner, får vi nog köra ändå och med anpassningar. Det som eventuellt kommer emellan får vi ta ställning till då, säger Tobias Norelius.

Artikeltaggar

Billy ElliotMusikNöje/KulturSäffleSäffleoperanTeaterTobias Norelius

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.