Cajsa Persson Teiler, Lova Francisco och Linnea Nilsson drev under fyra veckor i juli kaféet Gårdsvåfflan på Kyrkogatan 15 i Åmål med stöd av organisationen Ung Drive. Av 545 företag i Sverige, som fick stöd av Ung Drive i sommar hade Gårdsvåfflan näst bäst omsättning.
– Ung drive gav oss även positiv uppmärksamhet för marknadsföring och arbetsmoral när vi hade avslutning i torsdags, säger Cajsa Persson Teiler.
Åmålstjejerna Linnea Nilsson, Lova Francisco och Cajsa Persson Teiler valde att starta våffelkaféet Gårdsvåfflan under sommarlovet före sista året på Karlbergsgymnasiets samhällsprogram. Startkapital, företagarkurs, coachning och annan hjälp på vägen har de fått via organisationen Ung Drive.
Kaféet Gårdsvåfflan drev de på Linnea Nilssons innergård på Kyrkogatan 15 i Åmål och under fyra intensiva veckor i juli har de gräddat mer än 800 våfflor, plockat en massa bär och flera gånger sålt slut på sin hemlagade sylt och saft.
– Alla har tyckt att våfflorna varit väldigt goda och vi har också fått höra av våra gäster att det var ett bra initiativ och att det är kul med tre unga tjejer som vågar hitta på något, säger Cajsa Persson Teiler.
Tjejernas sommarjobb: Driver eget våffelkaféÖver hela Sverige är det i sommar över 900 ungdomar som fått stöd av Ung Drive att starta 545 företag. I torsdags var det avslutning via Zoom där organisationen ville tacka alla som deltagit och ge utmärkelser till dem som stack ut lite. Gårdsvåfflan tillhörde de företag som utmärkte sig lite extra i flera kategorier.
Av 70 företag i regionen Fyrbodal Väst och Norra Stockholm var Gårdsvåfflan, med en omsättning på cirka 51 000 kronor, det företag som hade den bästa omsättningen. Av 545 företag i hela Sverige hade de näst bäst omsättning och utslaget per person kom de på tredje plats i landet.
– Vi visste att vi hade väldigt bra omsättning, men det var en överraskning att det hade gått så bra att vi var näst bäst i hela Sverige, säger Cajsa Persson Teiler.
Hittat lösningar
Inom regionen blev Gårdsvåfflan även uppmärksammade av Ung Drive för bästa arbetsmoral. Det framhölls att de hade jobbat hårt i flera timmar varje dag och inte gett upp utan hittat lösningar. Dessutom kammade de hem en andraplats i kategorin bästa marknadsföring.
– De sa att vi hade marknadsfört oss på många olika sätt – sociala medier, tidningar, flygblad – och att vi hade hittat på väldigt mycket olika saker på sociala medier, säger Cajsa Persson Teiler.
De tre 18-åriga Åmålstjejerna känner sig stolta och glada att deras hårda arbete har gett mer positivt resultat än de hade räknat med från början och de tycker att det har varit en rolig tid med Gårdsvåfflan.
– Det har alltid varit kul att komma till jobbet och vi har aldrig klagat även om det varit intensivt ibland, säger Cajsa Persson Teiler.
Även om det kanske inte blir någon kaféverksamhet även nästa sommar så tycker de att de har fått en bra start till hur det är att driva företag.
– Vi tar också med oss att det mesta går om man kämpar och inte ger upp och att det går att hitta lösningar på de problem som uppstår, säger Cajsa Persson Teiler.