Hoppa till huvudinnehållet

Kommunen: Hamnen ligger med god marginal inom tillståndsgränserna

Publicerad:
Reporter Fredrik Tacacho
Fredrik Tacacho
fredrik.tacacho@provinstidningen.se
Rälsen till och från djuphamnen kan i framtiden komma att bytas ut mot en vägbana för tungtrafik, genom järnvägstunneln.
Rälsen till och från djuphamnen kan i framtiden komma att bytas ut mot en vägbana för tungtrafik, genom järnvägstunneln. Foto: Fredrik Tacacho

Den ökande hanteringen av sand och grus vid djuphamnen i Åmål och den bullernivå och de ”sandstormar” som det medför är helt i enlighet med gällande detalj- och översiktsplan som finns för området, menar Björn Wennerström, enhetschef för samhällsbyggnadsenheten i Åmåls kommun.

– Verksamheten strider inte mot någonting, säger han.

Åmåls kommun ser hamnen som en viktig tillgång för näringslivet och vill fortsätta utveckla verksamheten där, med mer trafik.

Hamnen har funnits sedan 1800-talet, innan det var någon bebyggelse där. Att bosätta sig i området kring hamnen är ett medvetet val man gör, menar Björn Wennerström, enhetschef på samhällsbyggnadsenheten i Åmåls kommun..

– Men naturligtvis ska verksamheten där hålla sig till de regler som finns.

Och det gör Eurosand, menar Björn Wennerström. Kommunen gör kontinuerligt kontroller av bullernivån vid hamnen och hittills har bullernivån legat inom de gränser som länsstyrelsen föreskriver, säger han.

– De ligger med god marginal inom gränserna.

Permanent bevattning

Eurosand har tillstånd att utföra sitt arbete i hamnen ett antal timmar under dagtid och Wennerström känner bara till ett tillfälle då arbetet har skett utanför den tillåtna tiden.

– Det var ett tillfälle då de skrapade för tidigt på morgonen, och då pratade vi med dem så det ska inte ske igen.

Sand blåser in över villorna – Örnäsbor vill ha svar från kommunen

När det gäller bevattningen av stenhögarna, för att minska dammet, är en lösning på gång. Dagens system är begränsat, vilket blev tydligt under värmeböljan tidigare i somras när de små vattenmängderna som sprinklades ut avdunstade fort.

Entreprenören har påbörjat ett arbete med att ordna en permanent bevattning.

– Fram till att det arbetet är klart så är fler sprinkler provisoriskt installerade, säger Björn Wennerström.

Den i dag igenväxta järnvägstunneln kan komma att öppna för tung trafik till och från djuphamnen.
Den i dag igenväxta järnvägstunneln kan komma att öppna för tung trafik till och från djuphamnen. Foto: Fredrik Tacacho

Hamnområdet är en prioriterad fråga för kommunen. Sedan en tid tillbaka pågår ett arbete med en översyn av hamnområdet, bland annat för att få bort de tunga transporterna på gatorna kring hamnen.

– I september ska vi presentera en utredning för politikerna, med förslag på den fortsatta driften av hamnområdet. Bland annat handlar det om iordningställande av järnvägstunneln, så att vi kan leda den tunga trafiken igenom där istället. Vi har alldeles nyss fått en kostnadsberäkning som vi kommer att presentera för politikerna, säger Björn Wennerström.

Artikeltaggar

Björn WennerströmLänsstyrelsenNäringslivSamhälleÅmåls djuphamnÅmåls kommun

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.