En av huvudlederna i centrala Åmål är på väg att tas bort. Tre gator berörs när vägmärkena ska rivas på torsdag. Planen är att få ner hastigheten och därmed öka trafiksäkerheten.
Förändringen gäller gamla Bengtsforsvägen, från Västerlånggatan och korsningen vid järnvägsbommarna vid Centralplan och hela Järngatan och Ödmansgatan. Här har teknik- och fritidsnämnden beslutat att upphäva huvudleden. På torsdag tas vägmärkena ned och väjningstrianglarna i asfalten, de så kallade hajtänderna, fräses bort.
Det här var en gång landsvägen till Bengtsfors, men i dag tar Ödmansgatan slut i en vändplan intill E45. Även om Drottninggatan tagit över som infartsled sedan länge, har gamla Bengtsforsvägen förblivit huvudled och är en genomfartsgata som i första hand används av de boende i Åmåls västra bostadskvarter.
Lägre hastighet
Men kommunen vill efter en utredning öka trafiksäkerheten på Ödmansgatan genom att få ner hastigheten. Många fastigheter har sin utfart mot Ödmansgatan och flera trafikolyckor har inträffat på senare år, varav några i hög hastighet.
Genom att huvudleden upphävs och högerregeln i stället träder in, måste fordonen sänka hastigheten i korsningarna.
Hur stor är risken att trafikanterna inte uppmärksammar förändringen?
– Svår fråga. Skyltarna ska rivas samma dag som vägfräsningen tas bort. Det ska inte finnas något som helst tvivel på platsen om vad som gäller. Sedan kan det finnas invant beteende som vi har svårt att styra över. Det kommer att bli en övergångsperiod och vi får hoppas det går bra, säger Philip Hagström, trafikingenjör på teknik- och fritidsförvaltningen i Säffle–Åmål.
Förutom att vägmärken och vägmarkeringar tas bort, har ett informationsarbete påbörjats för att göra Åmålsborna uppmärksamma på förändringen.
Det generella förbudet mot att parkera på en huvudled försvinner, vilket gör att körbanan blir smalare och det ska också bidra till att få ner hastigheten.
Järngatan smalnades dessutom av när den nya gång- och cykelvägen byggdes i höstas. Planen är att cykelvägen nästa år ska förlängas längs med Ödmansgatan fram till Åsgatan. Förutsatt att kommunen får beviljat de statsbidrag som sökts.
Det är de trafiksäkerhetsåtgärder som är beslutade hittills.
– På sikt ska vi väl se över var det kan behövas upphöjda övergångsställen också, säger Philip Hagström.
Väjningsplikt behålls
Trots att huvudleden tas bort kommer väjningsplikten att finnas kvar i korsningarna på båda sidorna om järnvägsbommarna – oförändrad mot i dag.
Fordon som kommer uppifrån Torvaldsgatan ska fortfarande stanna för fordon på Järngatan. På samma vis ska fordon som kommer på Lunnegatan och Bergslagsgatan även i fortsättningen väja för trafiken på Västerlånggatan i korsningen vid Iryats pizzeria.
I de korsningarna kommer nya vägskyltar att sättas upp för att förtydliga.