Som ett led i kommunens centrumsatsning står det nu klart att delar av Kungsgatan och Strandgatan blir cykelbanor. Ombyggnaden genomförs nästa år till en kostnad av 6,4 miljoner kronor.
Bättre cykelmöjligheter genom Åmåls stadskärna är sedan länge ett återkommande diskussionsämne. Både privatpersoner och folkvalda har varit på bollen, utan att komma till skott.
Det var med andra ord ett efterlängtat besked för cyklisterna när kommunfullmäktige enhälligt ställde sig bakom bygget av cykelbanor längs Kungsgatan och Strandgatan.
– Förslaget ser attraktivt ut. Det behöver finslipas, men nu är vi äntligen framme, säger Christer Törnell (KD), välkänd cykelentusiast.
På ungefär samma sätt låter det bland annat från Ewa Arvidsson (S):
– Frågan har varit uppe otaliga gånger i pensionärsrådet.
Väljer trottoarerna
I dagsläget finns ingen befintlig cykelbana längs Kungsgatan och Strandgatan, utan cyklisterna är hänvisade till att dela körbana med bilisterna. Det har gjort att många väljer att trampa sig fram på trottoarerna i stället, vilket i sin tur ökar olycksrisken för gångtrafikanter.
Som konsekvens av att cyklisterna får egen vägbana kommer 23 bilparkeringar att försvinna. Effekten väntas bli färre bilar i centrum och ökad trivsel.
Blir enkelriktad
På Strandgatan föreslås i samband med bygget av den nya leden att biltrafiken blir enkelriktad, åt söder.
Samhällsbyggnadschef Björn Wennerström, som står bakom beslutsunderlaget, anser även att hastighetsgränsen bör sänkas permanent i gamla staden. Detta gjordes på prov under den gångna sommaren. Sänkningen handlar dels om att öka tryggheten för annan typ av trafik, dels om att höja trivselfaktorn.
Enkäter har visat att 26 procent av Åmålsborna inte cyklar på grund av dåliga och osäkra leder.
”Till det bättre”
Kostnaden för cykelbanorna beräknas till totalt 6,44 miljoner kronor, varav Trafikverket svarar för hälften, under förutsättning att projektet genomförs nästa år.
– Det här kommer att påverka centrum mycket. En förändring till det bättre, säger Christer Törnell (KD).