Hoppa till huvudinnehållet

Ingen ersättning: Bilköpare fick inte gehör hos reklamationsnämnden

Publicerad:
Åmålsbon fick inte rätt hos Allmänna reklamationsnämnden./ARKIVBILD
Åmålsbon fick inte rätt hos Allmänna reklamationsnämnden./ARKIVBILD Foto: Vilhelm Stokstad/TT

En Åmålsbo som köpte en begagnad bil hamnade i en tvist med säljaren, en bilfirma i Trollhättan. Bilfirman fick till slut rätt hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

En missnöjd kund i Åmål anmälde en bilfirma i Trollhättan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Anledningen var ett ursprungligt fel som, enligt köparen, kräver motorbyte.

ARN tillstår i beslutet att att det är ett så kallat ursprungligt fel på bilen, men avslår ändå konsumentens krav på ersättning. ARN kan inte se att bolaget brustit i konsumenträttsligt hänseende. Detta eftersom Åmålsbon inte låtit bilfirman undersöka bilen och avhjälpa felet.

ARN konstaterar i sitt beslut att Åmålsbon inte har rätt till ersättning i det här läget, men att han fortfarande är fri att acceptera bilfirmans erbjudande om att fixa felet.

Artikeltaggar

ÅmålBilKonsument

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.