Hoppa till huvudinnehållet

Ny kanal till Uddevalla kan utöka Vänersjöfarten: ”Idén har funnits mycket länge”

Publicerad:
Reporter Christer Wik
Christer Wik
christer.wik@nwt.se
Geologen Hans Lindquist från Olsäter och läraren Ingvar Sjöholm, Åmål vill att det byggs en kanal mellan Vänersborg och Uddevalla.
Geologen Hans Lindquist från Olsäter och läraren Ingvar Sjöholm, Åmål vill att det byggs en kanal mellan Vänersborg och Uddevalla. Foto: Jonny Ohlsson

Vänersjöfarten hotas om de nya slussarna i Trollhättan anläggs längs dagens kanalled.

Då kan bygget av en helt ny kanal från Vänersborg till Uddevalla vara lösningen.

– Den skulle både möjliggöra större fartyg i Vänern och öka möjligheterna att tappa av sjön.

Geologen Hans Lindquist från Olsäter har i ett antal år varit en varm förespråkare för att kanalen från Vänern till Västerhavet ska byggas.

– Idén har funnits mycket länge. Redan på mitten av 1600-talet startade Karl XI en utredning i syfte att förbinda Uddevalla och Vänersborg med en kanal.

Utredning 1959

Och 1959 gjorde starten en utredning, men längre än så kom man inte. Nu tycker Hans Lindquist att det är dags att göra slag i saken och bygga kanalen.

– Ja, nu ser vi vilka protester som finns i Trollhättan när det gäller anläggandet av nya slussar och kanske en ny kanalled.

– Och skulle det bli så att Trafikverket väljer att bygga slussarna längs den befintliga leden innebär det en avstängning av fartygstrafiken i två till fem år, en katastrof för Vänersjöfarten, säger han.

Vänersjöfarten riskerar ett totalstopp på två till fem år om Trafikverket beslutar att de nya slussarna i Trollhättan ska byggas i befintlig kanalled.
Vänersjöfarten riskerar ett totalstopp på två till fem år om Trafikverket beslutar att de nya slussarna i Trollhättan ska byggas i befintlig kanalled. Foto: Lars Myr

Många fördelar

Om man i stället bygger en kanal från Vänersborg till Uddevalla skulle man enligt Hans Lindquist inte behöva bygga några nya slussar i Trollhättan.

– Den nya kanalen skulle även innebära flera andra fördelar. En är möjliggörandet av större fartyg i Vänern än i dag, en utökning från dagens 3 700 dödsviktston till cirka 6 000. Det skulle innebära ett lyft för industrin i Vänerregionen.

– Andra fördelar är att man med kanalen är att man mycket lättare kan tappa Vänern i samband med översvämningar, att skredrisken därmed minskar i Göta älv och att man inte längre är beroende av öppningstiderna för Hisingsbron i Göteborg, säger Hans Lindquist.

26 kilometer

Den nya kanalen skulle bli 26 kilometer lång och Hans Lindquist uppskattar byggkostnaden till ungefär 10 miljarder kronor.

– Det är inga jättepengar om man tänker på alla fördelar kanalen skulle innebära. Samtidigt skulle det säkerligen gå att få en hel del EU-pengar till projektet. Så vad väntar egentligen politikerna på, undrar Hans Lindquist.

Artikeltaggar

GöteborgHans LindquistTrafikTrollhättanUddevallaVänersborg

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.