Hoppa till huvudinnehållet

Stark kritik från handlarna mot cykelväg genom Åmål

Publicerad:
Reporter Andreas Dagström
Andreas Dagström
andreas.dagstrom@provinstidningen.se
Åmål Handel kritiserar kommunens planer på cykelväg genom centrum. Bland kritikerna finns Elisabet Egerskogh Orava, Andreas Svanström, Frida Sandberg, Ann-Sofie Björkman, Peo Heintz och Sara Träff. Med på bild är även Olle Träff.
Åmål Handel kritiserar kommunens planer på cykelväg genom centrum. Bland kritikerna finns Elisabet Egerskogh Orava, Andreas Svanström, Frida Sandberg, Ann-Sofie Björkman, Peo Heintz och Sara Träff. Med på bild är även Olle Träff. Foto: Andreas Dagström

Under sommaren är det tänkt att en ny cykelväg ska byggas genom Åmåls centrum.

Förändringen ogillas skarpt av många handlare, som fruktar kännbara kundtapp när parkeringar tas bort.

– Vi människor är bekväma av oss. Vet vi inte om det finns hyfsade parkeringsmöjligheter dit man tänkt åka, då är det lätt hänt att man börjar titta efter andra ställen, säger Andreas Svanström på Elon Ljud & Bild, en av flera butiker som opponerar sig mot planen på en cykelväg genom Åmåls centrum.

Kritiken bottnar i att bygget kräver att 23 parkeringsplatser längs Kungsgatan tas bort. Handlarna menar att planen har utformats helt utan dialog med dem. Och de saknar också en ekonomisk konsekvensanalys för hur projektet kommer att påverka dem som är i behov av ett fungerande kundflöde i stadskärnan.

– Nu är det upp till politiken att visa hur de vill bedriva arbetet gentemot näringslivet, säger Peo Heintz, vd för Kjell Heintz Bil AB, med hänvisning till kommunens nya näringslivsstrategi, där företagarnas åsikter ska värderas högre.

Kommunen besvarar handlarnas kritik: ”Cyklister är också kunder”Sträckningen på cykelvägen blev aldrig politiskt beslutad

Sen information

Provinstidningen har vid ett flertal tillfällen under de senaste åren rapporterat om den planerade cykelvägen. Men första gången kommunen gav riktad information till handlarna var vid ett möte härom veckan.

– Jag gillar inte att sitta med på möten där allt redan är beslutat. Här kändes det som om processen redan har gått för långt, för att vi ska kunna vara med och påverka för att få till en kompromiss, säger Andreas Svanström.

Åsikten delar han med flera.

Peo Heintz, Frida Sandberg, Ann-Sofie Björkman, Olle Träff, Sara Träff och Andreas Svanström tycker det vore bättre om kommunen rustade upp den befintliga cykelvägen i centrum i stället.
Peo Heintz, Frida Sandberg, Ann-Sofie Björkman, Olle Träff, Sara Träff och Andreas Svanström tycker det vore bättre om kommunen rustade upp den befintliga cykelvägen i centrum i stället. Foto: Andreas Dagström

– Vi vill komma och protestera för kommunstyrelsen vid deras möte i april, sedan är det för sent, säger Sara Träff, delägare i Salong Made By.

Förfrågningen kommer sannolikt att besvaras formellt. Det intrycket har Åmål Handel fått i deras kontakter med politikerna.

”Stressats fram”

Samtidigt tickar dagarna snabbt ned mot den planerade byggstarten, vid mitten av juni. Arbetat måste vara klart senaste vid årsskiftet, annars fryser medfinansieringen från Trafikverket inne.

– Problemet är att vi inte riktigt vet hur bråttom det är, säger Andreas Svanström, och Peo Heintz tillägger:

– Det känns lite som om åtgärden stressats fram av bidraget.

Istället tycker Heintz och flera med honom att kommunen borde satsa på upprustning av den befintliga cykelvägen som går i en båge genom centrum. Då skulle kommunen även spara en hel del pengar. Bygget av den nya cykelvägen beräknas kosta cirka tio miljoner kronor.

Så ska centrum bli mer cykelanpassat – mindre plats för bilarCykelbana kan leda till färre parkeringsplatser i Åmål

Klent underlag

Handlarnas kritik gäller även bakgrunden till projektet. Bland annat genomfördes en enkätundersökning bland tusen Åmålsbor i höstas, för att ta reda på hur invånarna ställer sig till en ny cykelbana. Merparten visade sig vara positiva, vilket vägde tungt när projektet sedermera började konkretiseras. Men det stod ingenting i undersökningen om vilka konsekvenser bygget kan komma att få för handel i form av försämrade parkeringsmöjligheter.

– Det är lätt att formulera frågor för att få de svar man vill ha, säger Andreas Svanström, och undrar skämtsamt om kommunen även kommer att bistå invånarna med cykelvagnar, så att de kan köra hem sin nyinköpta 65-tums-tv eller vitvara från centrum.

Åmål Handel kritiserar kommunens planer på cykelväg genom centrum. Sara Träff, Olle Träff, Peo Heintz, Frida Sandberg, Andreas Svanström, Ann-Sofie Björkman, Elisabet Egerskogh Orava.
Åmål Handel kritiserar kommunens planer på cykelväg genom centrum. Sara Träff, Olle Träff, Peo Heintz, Frida Sandberg, Andreas Svanström, Ann-Sofie Björkman, Elisabet Egerskogh Orava. Foto: Andreas Dagström

Enligt den tidsplan som presenterades vid mötet med Åmål Handel beräknas bygget ta cirka ett halvår. Flera företag med lokaler längs Kungsgatan befarar att kunder kommer att skaffa sig nya handelsvanor under perioden, för att slippa gå bland entreprenadmaskiner och annat.

– Tappar vi 20 procent av våra besökare, då blir det oerhört kännbart, säger Andreas Svanström.

– Om det hade lett till någonting positivt för oss, då hade det varit lättare att stå ut med bygget, säger Elisabeth Egerskogh Orava, på Stadshotellet.

Åmål kraftsamlar för att utveckla stadskärnanCykelbana planeras på Kungsgatan

Artikeltaggar

ElonKungsgatanNäringslivÅmål handelÅmåls stadshotell

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.