Finalklar Cornelia Jakobs höll för trycket

Publicerad:
Sveriges Cornelia Jakobs showar loss på presskonferensen efter semifinalen. Foto: Jessica Gow/TT

Efter ett starkt framträdande avancerar Sveriges Cornelia Jakobs från Eurovisions andra semifinal. På presskonferensen efteråt brast hon både ut i tårar och stal showen.

– Det är mycket känslor i den här lilla kroppen, säger hon.

Av kvällens 18 artister har 10 skickats till final. En av dem heter Cornelia Jakobs.

Jakobs sjöng näst sist och möttes av enormt jubel från publiken i Turins olympiska ishall när hon klev ut barfota på scenen. Publikstödet blev ännu starkare när "Hold me closer" drog i gång. Öppningen, rösten, kameravinklarna – allt satt som det skulle.

När det var dags för programledarna att avslöja vilka som gått vidare till finalen på lördag blev det onödigt spännande då Sverige ännu inte hade ropats upp när endast tre finalplatser återstod.

Men till slut kom det, till publikens och inte minst den svenska delegationens stora jubel – Cornelia Jakobs får sjunga även på lördag.

– Jag var jättestressad. Jag vill att det ska gå bra för oss och för alla och jag var nog mest nervös av alla i green room. Jag hade en god känsla inför, men man är inte kaxig när man väl står där. Man hinner tänka mycket.

"Sköt" programledaren

På den efterföljande presskonferensen berättade Jakobs att hela 17 personer från hennes familj fanns på plats i Turin och att finalplatsen skulle firas grundligt tillbaka på hotellet.

– Jag ska dock försöka vara en lugnare version av mig själv för att spara på rösten, sade Jakobs, som inte räknade med att det skulle bli så mycket sömn.

– Vad är det? Det får jag göra när jag dör, svarade hon på Aftonbladets fråga.

Cornelia Jakobs med sina medkompositörer Isa Molin och David Zandén efter semifinalen.
Cornelia Jakobs med sina medkompositörer Isa Molin och David Zandén efter semifinalen. Foto: Jessica Gow/TT

När den svenska artisten sedan skulle dra lott om var i startfältet hon ska sjunga i finalen bjöd hon på ett upptåg och ett smärre kaos utbröt. Först hoppade Cornelia Jakobs upp i programledaren Mario Acampas famn och tvingade honom att under "pistolhot" välja vilken lott hon skulle dra.

Men Acampa, som spelade med i skämtet, lät sig inte kuvas och sade att han faktiskt föredrog döden framför att välja en lott. Då tvingade Jakobs ner honom på golvet där han beordrades att spela död. Det hela slutade med att Cornelia Jakobs drog en lott och fick sin eftertraktade plats i den andra delen av startfältet, medan Acampa tilläts komma upp på fötter igen.

– Jag försökte bara få hjälp med att välja en lapp för att jag kände mycket press och då försökte jag föra över det till den andre killen, men han kunde heller inte välja så jag var tvungen att hota honom lite, förklarar Cornelia Jakobs efteråt när hon möter den svenska pressen.

Såg bara vitt ljus

Hon är hur som helst nöjd med att hon till slut lottades till den andra halvan.

– Jag har hört att det är bättre att vara i andra halvan, för till skillnad från i Mello där man kan rösta hela tiden så får man i Eurovision bara rösta efter att alla har kört. Då är det bättre att vara i andra där man sitter färskt i minnet hos folk, säger hon.

Svenskan stal showen genom att låtsas skjuta programledaren Mario Acampa när hon skulle dra lott om startplats i finalen. Acampa spelade med i Jakobs upptåg.
Svenskan stal showen genom att låtsas skjuta programledaren Mario Acampa när hon skulle dra lott om startplats i finalen. Acampa spelade med i Jakobs upptåg. Foto: Jessica Gow/TT

Av sitt eget framträdande i semifinalen minns hon inget – vilket är bra.

– Jag kommer bara ihåg de två första fraserna. Sedan är det bara som att det kommer ett vitt ljus och jag kommer inte ihåg några detaljer. Det brukar vara ett gott tecken på att jag har gjort ett bra jobb för att jag bara har varit i nuet, säger hon.

Tidigare på presskonferensen brast hon ut i tårar när hon fick en fråga om mottagandet som låten har fått.

– Det har varit intensivt sedan Mello. Man kör på och man har parerat alla känslor, men man har kanske inte riktigt hunnit stanna upp och förstå vad som har hänt och då kommer det små stunder när man landar, säger hon efteråt.

Finsk rock i finalen

Kvällens första bidrag var The Rasmus och låten "Jezebel", som även den gick till final. Det finska rockbandet gjorde sin internationella comeback i Eurovision med en barbröstad Lauri Ylönen i spetsen.

– Tack Gud för att det kommer att finnas ett rockband med i den här finalen också, svarade han på frågan hur det kändes att ha säkrat en finalbiljett.

En annan av kvällens favoriter var Polens falsettsjungande Ochman, som tog sig till final med sin ballad "River" och fick stor användning av vattenfallet på scen.

Australiens Sheldon Riley stod för kvällens kanske mest spektakulära scenutstyrsel med ett långt, vitt släp. Också han fick en finalbiljett.

Även serbiska Konstrakta och låten "In corpore sano" tog sig vidare med ett performance-aktigt nummer där hon tvättade händerna på scen.

Björn Berglund/TT

Kristina Erkenborn/TT

Cornelia Jakobs jublade över att hamna i den andra halvan av finalstartfältet.
Cornelia Jakobs jublade över att hamna i den andra halvan av finalstartfältet. Foto: Jessica Gow/TT
Finlands The Rasmus håller rockfanan högt på lördag.
Finlands The Rasmus håller rockfanan högt på lördag. Foto: Jessica Gow/TT
Fakta: De gick vidare från den andra semifinalen

Fakta: De gick vidare från den andra semifinalen

Finland, The Rasmus: "Jezebel"

Serbien, Konstrakta: "In corpore sano"

Azerbajdzjan, Nadir Rustamli: "Fade to black"

Australien, Sheldon Riley: "Not the same"

Estland, Stefan: "Hope"

Rumänien, WRS: "Llámame"

Polen, Ochman: "River"

Belgien, Jérémie Makiese: "Miss you"

Sverige, Cornelia Jakobs: "Hold me closer"

Tjeckien, We Are Domi: "Lights off"

.

Bidragen som redan är klara för final:

Litauen, Monika Liu: "Sentimentai"

Schweiz, Marius Bear: "Boys do cry"

Ukraina, Kalush Orchestra: "Stefania"

Nederländerna, S10: "De diepte"

Moldavien, Zdob si Zdub & Advahov Brothers: "Trenuletul"

Portugal, Maru: "Saudade, saudade"

Island, Systur: "Med hækkandi sol"

Grekland, Amanda Georgiadi Tenfjord: "Die together"

Norge, Subwoolfer: "Give that wolf a banana"

Armenien, Rosa Linn: "Snap"

.

Direktkvalificerade "Big five":

Italien, Mahmood & Blanco: "Brividi"

Frankrike, Alvan & Ahez: "Fulenn"

Spanien, Chanel: "Slowmo"

Storbritannien, Sam Ryder: "Space man"

Tyskland, Malik Harris: “Rockstars”

Artikeltaggar

ItalienNöje/Kultur

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare