Den konsert för Ukraina som gavs i Åmåls kyrka på fredagen var en upplevelse av det annorlunda slaget.
Publiken fick lyssna till musik framfört av unga ukrainska kvinnliga musiker varvat med presentationer av de medverkande av Anders Nyqvist, en av arrangörerna av den nya musikfestivalen, Kontinent Dalsland, som ukrainakonserten var en del av.
– I Åmål hittade vi Khrystyna Pukhalska, en 13-åring som vi vill hjälpa att utveckla sig och kunna leva sin dröm att bli musiker så vi instiftade ett stipendium tillsammans med ABF, säger Anders Nyqvist, som meddelade att den ukrainska 13-åringen blir den första mottagaren av Kontinent Dalslands och ABF:s stipendium för unga lokala talanger. Detta är ett pris som man vill etablera och år efter år ge till unga talanger i Dalsland för att de ska kunna vidareutveckla sina konstnärliga drömmar och visioner.
Det tycktes så lekande lätt när hon trakterade sitt instrument men man förstår att det är en oändlig tid av träning och tålamod och inte minst stor talang som ligger bakom den njutbara stund Khyrstyna Pukhalska gav sina åhörare när hon framförde ”Sketch i moldavisk stil” och trollband publiken med sitt fiolspel.
Grammisvinnare och Åmålskompositör i Dalslands nya musikfestivalStor spännvidd i nya musikfestivalen –Grammisvinnare avslutade på bruketMusikfestival: Vibrato ner i bänkarna när Fire drog påNär en duo bestående av trombonisten Ivo Nilsson och slagverkaren Jonny Axelsson, turnerade i Ukraina vid millennieskiftet träffade de kompositören Alexander Shchetynsk.
– Hans musik fastnade vi särskilt för och beställde ett verk av honom, som vi sedan uruppförde i Malmö år 2002 och nu ser vi det som ett fint tillfälle att få presentera detta spännande verk, ”Pendulum”, för er, sa Ivo Nilsson.
Och jo, musiken som de spelade på trombon och marimba var spännande, annorlunda och fascinerande, liksom även de två stycken som komponerats av två unga ukrainska kvinnor och som dessa två själva framförde i kyrkan.
Polina Pohozha, som är verksam på Gotlands tonsättarskola, visade hur man kan använda ett piano i sin fulla potential och bjöd med ”26” på ett starkt stycke där hon både spelade, knäppte och slog på pianosträngarna och inte minst tog hon hjälp av sina egna stämband för att skapa ton och stämning.
Anna Korsun använde sig av piporna i Åmåls kyrkas orgel när hon framförde ”Pulsar” och det var som att hon fick hela kyrkan att vibrera i välljudande toner när hon berikade med sin konst och bjöd på hela tonregistret från det gällt ljusa till det mörkt dova.
Att framträdandena var populära bland publiken märktes genom att alla medverkande blev framapplåderade efter sina framföranden innan konserten avslutades stämningsfullt av en stråkensemble med ”Choral”, ett vackert arrangemang av Hanna Havrylets, som var en av Ukrainas mest tongivande tonsättare och som dog under krigets femte dag.
Det var ingen entré till konserten men publiken uppmanades att stödja den fond som Kungliga Musikaliska Akademien instiftat för ukrainska musiker och det ukrainska musiklivet.