En jazzkonsert i Gamla kyrkan avslutade musikfestivalen Kontinent Dalslands Åmålsdag i fredags. Intensiv musik med vibrationer ända ner i bänkar och golv gav en musikupplevelse utöver det vanliga. Här kom ljud ur saxofoner och flöjt som gränsade till det omöjliga.
Gamla kyrkan var välbesökt, men här syntes få bekanta ansikten. Några lokala kulturpersonligheter hade hittat hit, från musik- och konstvärlden, men de var inte många. Känslan var att stolsraderna främst var fyllda av tillresta, semestrande musikälskare med god koll. Konserten var också välbevakad av kameror, för det pågår en dokumentärinspelning om Fires saxonist och flöjtist Mats Gustafsson och filmteamet var på plats i Dalsland över helgen.
Stor spännvidd i nya musikfestivalen –Grammisvinnare avslutade på bruket13-årig violinist från Ukraina först att få nytt dalsländskt talangprisMats Gustafsson har varit med på flera programpunkter under Kontinent Dalsland. Den här kvällen stod han på scenen med sitt eget band, Fire Trio. (Det finns en större variant också, Fire Orchestra.) Trion kompletterades på bästa sätt av gästartisterna Mariam Wallentin, sång, Goran Kajfeš, trumpet, Mette Rasmussen, saxofon.
Den här jazzen är av det mer intensiva och vilda slaget och flyter emellanåt över mot nåt slags experimentell rock. Genregränsen är diffus. Ibland är musiken melodisk och ibland kommer de mest förunderliga ljud.
Det är inte var dag du känner dig attackerad av en aggressiv tvärflöjt.
När Fire spelar sprids en energi från scenen som känns i hela kroppen. Musiken förstärks av att vibrationerna fortplantar sig i golv och bänkar så att det kittlar i benen.
När märkvärdigheterna breder ut sig och gränserna vidgas för hur en saxofon kan låta är det skönt att Johan Berthling, bas, och Andreas Werlin, trummor, håller ihop det på ett medryckande sätt.
Alltihop är rätt galet, men också roligt. Publiken gungar med och sitter och ler, även om det blev mest skratt när en åskådare bjöd på en jättenysning mitt i ett av de stillsammare partierna.
Harmoni och vrål
Tempoväxlingarna är påtagliga. Konserten går hela vägen från pampigt till sprött och från harmonisk vaggvisa till brölande elefant. Mariam Wallentins tonsäkra röst är mild och behaglig kontrast efter att en vass trumpet stuckit till i trumhinnan. Som bäst är det när saxofonisterna Mats Gustafsson och Mette Rasmussen utmanar varandra.
Alla musikerna är proffsiga på ett sätt som står ut. Det är lite märkligt att inte fler ur traktens musikpublik hittade hit.
– Det är en fantastisk festival med ett fantastiskt tema. Keep on, sa Mats Gustafsson.
Temat för Kontinent Dalsland har varit Inter-Nationalromantik, som en uppdatering av nationalromantiken med bland annat nya visioner om det svenska.