Hoppa till huvudinnehållet

Stor spännvidd i nya musikfestivalen –Grammisvinnare avslutade på bruket

Publicerad:
Kvällen avslutades med en utomhuskonsert med grammisprisade Ebo Krdum och hans medmusiker Mischa Grind, slagverk och SugarRay Napunyi, bas. Foto: Karin Olsson

Musikfestivalen Kontinent Dalsland fortsatte under lördagseftermiddagen till Fengersfors. Lördagens spelplatser var Holländeriet på bruksområdet och Fröskogs kyrka. Musikkvällen avslutades i trädgården utanför kaféet på Not Quite med grammisprisade Ebo Krdum.

Näst sista dagen av musikfestivalen Kontinent Dalsland, som flyttat runt mellan olika dalsländska orter under veckan, utspelade sig under lördagen på Not Quite i Fengersfors och det var även en konsert i Fröskogs kyrka. I Holländeriet på bruksområdet var det under eftermiddagen vernissage för tre ljudkonstverk, som kommer att finnas kvar även under resten av sommaren. Ett av dessa är ”Fuga i D-moll – Solvkören” av Rosali Grankull, med aluminiumplåtar, silkestrådar och koppartrådar, där djupa ljudvågor kan sättas i svängning.

En stråkkvartett bestående av systrarna Anna och Eva Lindal, violin, Elsbeth Bergh, viola och My Hellgren, cello, spelade stycket ”Psalm XIII”av Djuro Zivkovic och fick långa applåder av publiken i Holländeriet.
En stråkkvartett bestående av systrarna Anna och Eva Lindal, violin, Elsbeth Bergh, viola och My Hellgren, cello, spelade stycket ”Psalm XIII”av Djuro Zivkovic och fick långa applåder av publiken i Holländeriet. Foto: Karin Olsson

Två uruppföranden

Under kvällens konsertavdelning i Holländeriet fick publiken vara med om två uruppföranden av verk. Dels ett stycke av den tyske kompositören Volker Staub för trombon och slagverk och dels ”Air Loops” för trumpet, valthorn och trombon av den österrikiske tonsättaren Bernhard Lang.

Musikfestival: Vibrato ner i bänkarna när Fire drog på13-årig violinist från Ukraina först att få nytt dalsländskt talangpris

– Det är sällsynt med uruppföranden. Bernhard Lang gillar loopar och han har bland annat inspirerats av hack i skivor, sa trumpetaren och arrangören Anders Nyqvist.

Israel debuterade

Gitarristen Yaron Deutsch från Tel Aviv spelade för första gången i Sverige och gav prov på hur ett stycke för elgitarr kan låta på ett annat sätt än man kanske tänker sig och en stråkkvartett med systrarna Anna och Eva Lindal, violin, My Hellgren, cello och Elsbeth Bergh, viola, fick långa och varma applåder för sitt framförande av kompositören Djuro Zivkovic ”Psalm XIII”.

Violinisten Eva Lindal framförde ett verk av den experimentella kompositören Malin Bång.
Violinisten Eva Lindal framförde ett verk av den experimentella kompositören Malin Bång. Foto: Karin Olsson

Kvällen avslutades i parken utanför kaféet på Not Quite där den svensk-sudanske artisten, aktivisten och låtskrivaren Ebo Krdum spelade tillsammans med Mischa Grind, slagverk och SugarRay Napunyi, bas. Musiken beskrivs som samtida afro-blues och texterna är politiska med ett budskap om fred och kamp för rättvisa, jämlikhet, mångfald och frihet. Ebo Krdum, som i maj belönades med en Grammis för bästa folkmusik, har gjort framgångsrika samarbeten med musiker rotade i den svenska folkmusiktraditionen och sjunger på ett flertal olika språk.

Skriver på 13 olika språk

– Jag skriver på 13 olika språk för jag vill nå minoriteter med mitt budskap om att enas och kämpa tillsammans mot diktatorer och orättvisor, säger Ebo Krdum.

Svensk-Sudanesen Ebo Krdums texter har budskap om rättvisa och kamp för fred och förändring och musiken beskrivs som afro-blues.
Svensk-Sudanesen Ebo Krdums texter har budskap om rättvisa och kamp för fred och förändring och musiken beskrivs som afro-blues. Foto: Karin Olsson

Ebo Krdum kom till Sverige som politisk flykting och låtarna han presenterade under konserten handlar om ämnen som saknade platser i Sudan, om en mor som förlorat sina barn i kriget i Darfur, om styrka, acceptans och om den dagen rättvisa skipas. Musiken är lugn med en lite vemodig, men varm känsla. I sista numret fick Ebo Krdum publiken med sig att sjunga med i ett budskap om frid, ”Selam”. Det blev en fin avslutning med värme i den lite kyliga sommarkvällen.

En stråkkvartett bestående av systrarna Anna och Eva Lindal, violin, Elsbeth Bergh, viola och My Hellgren, cello, spelade stycket ”Psalm XIII”av Djuro Zivkovic och fick långa applåder av publiken i Holländeriet.
En stråkkvartett bestående av systrarna Anna och Eva Lindal, violin, Elsbeth Bergh, viola och My Hellgren, cello, spelade stycket ”Psalm XIII”av Djuro Zivkovic och fick långa applåder av publiken i Holländeriet. Foto: Karin Olsson
Det var även vernissage för tre ljudkonstinstallationer i Holländeriet under lördagen, bland annat ett av Rosali Grankull, som är gjort i samarbete med textilkonstnären Hanna Norrna.
Det var även vernissage för tre ljudkonstinstallationer i Holländeriet under lördagen, bland annat ett av Rosali Grankull, som är gjort i samarbete med textilkonstnären Hanna Norrna. Foto: Karin Olsson
En del av Rosali Grankulls ljudkonstverk ”Fuga i D-moll – Solvkören”, som innehåller trådar av silke och koppar, aluminiumplåtar och sand.
En del av Rosali Grankulls ljudkonstverk ”Fuga i D-moll – Solvkören”, som innehåller trådar av silke och koppar, aluminiumplåtar och sand. Foto: Karin Olsson

Artikeltaggar

FengersforsFröskogs kyrkaGrammisKontinent DalslandMusikNot Quite

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.