Hoppa till huvudinnehållet

Max från Tveta transporterar skjutna älgar med helikopter

Publicerad:
Reporter Andreas Dagström
Andreas Dagström
andreas.dagstrom@provinstidningen.se
Max Skoogh och en vorseth som pustar ut i helikoptern efter fågeljakt.
Max Skoogh och en vorseth som pustar ut i helikoptern efter fågeljakt. Foto: Privat

Det norrländska inlandet brukar kallas Europas sista vildmark. Här säsongsarbetar helikopterpiloten Max Skoogh från Tveta. Bland annat hjälper han jägare att transportera sig själva och sina byten ur väglös terräng.

– Att flyga älg är som vilket annat uppdrag som helst.

Max Skooghs vardag skulle räknas som ett äventyr av många andra. Det blir lätt så när man på säsongsbasis livnär sig genom att flyga helikopter över Arjeplogsfjällen. Ofta rör det sig om ren taxiverksamhet men också transporter av diverse slag. Inte minst nu när det skjuts ute i ödemarkerna.

– Det är ganska otillgänglig terräng här uppe. Oftast finns inga vägar och det kan vara tidsödande att ta fyrhjuling eller båt, så vi flyger älg både för jaktlag och samebyar.

Annars är det fiskesäsongen och ripjakten som är störst i fjällen. Fisket dominerar från juli till slutet av augusti, då jakten tar vid. Båda är begivenheter som får grönklädda turister att strömma till söderifrån, vilket innebär att Max Skooghs arbetsgivare får fullt upp, från premiären i slutet av augusti och framåt.

Pojkdrömmen som blev verklighet
Det är tredje säsongen som Max Skoogh flyger helikopter i Arjeplogsfjällen, nära den norska gränsen.
Det är tredje säsongen som Max Skoogh flyger helikopter i Arjeplogsfjällen, nära den norska gränsen.

– Nu är vi i slutet av jaktsäsongen för ripor. Men det är fortfarande någon enstaka grupp som ska ut varje dag.

Helikoptern utgår från turistanläggningen Vuoggatjålme. Här har man uppmätt Sveriges köldrekord på –52,6 grader Celsius.

– Jag föredrar när det är två meter snö och 15 minusgrader, jämfört med 15 centimeter slask och 2 plusgrader, säger Max Skoogh och jämför vintrarna i sin nya hemmiljö med dem han brukade uppleva under uppväxten i Tveta.

Hur kom det sig att du blev helikopterpilot?

– Min morfar flög privatplan. Sen har farsan alltid hållit på med maskiner, så teknikintresset har alltid funnits omkring mig. Jag tänkte att helikopter är bland det svåraste man kan köra och på den vägen är det.

Under älgjakten har Max Skoogh hämtat älgar från otillgängliga platser på fjället.
Under älgjakten har Max Skoogh hämtat älgar från otillgängliga platser på fjället.

Max Skoogh började utbilda sig till pilot 2018, tog certifikat 2020 och är nu inne på sin tredje sommarsäsong som flygare i Arjeplogstrakten. Kontraktet gäller från midsommar till slutet av oktober.

Vad gör du sedan?

– Jag har sökt lite andra tjänster, som att köra grävmaskin. Det kan också bli att jag stannar kvar här som skoterguide. Ifjol guidade jag i Arjeplog och året innan dess körde jag pistmaskin.

Korttidskontrakt är ingenting ovanligt för helikopterpiloter. Många arbetar på samma sätt som Max Skoogh:

– Jag skulle flyga året runt, men i och med att efterfrågan är väldigt säsongsbunden, får man finna sig i att syssla med annat emellanåt. Fördelen med det är att jag nu går och längtar efter helikoptern på våren.

Helst hade Max Skoogh vekat flyga helikopter på heltid, men yrket är väldigt säsongsbundet.
Helst hade Max Skoogh vekat flyga helikopter på heltid, men yrket är väldigt säsongsbundet.
I somras byggde Max Skoogh en mobil bastu bara för att se om han kunde flyga med den. Och det gick.
I somras byggde Max Skoogh en mobil bastu bara för att se om han kunde flyga med den. Och det gick.

Artikeltaggar

HelikopterJaktSnöTrafikTvetaÄlgjakt

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.