De tillfälliga modulerna som ersatte mögelskadade Rösparksskolan blev kvar i nio år.
Läraren Annette Skogh, som varit med på hela resan, har trots att det krävts ett stort mått av flexibilitet goda minnen från åren i modulerna.
– Jag minns att jag och en kollega undervisade i ishallen när möglet hade upptäckts, säger hon.
Under våren 2014 upptäcktes mögelangrepp på Rösparksskolan. Beslut fattades om att utrymma skolan och flytta verksamheten till tillfälliga moduler vid Rösvallen. Modulerna kom på plats under sommaren och lagom till höstterminen stod modulerna redo att ta emot eleverna.
De tillfälliga modulerna blev dock inte så tillfälliga. Det skulle dröja flera år innan politiskt beslut fattades om bygga en ny skola och först nu, nio år efter att mögelangreppet upptäcktes på Rösparksskolan, står den nya skolan snart redo att ta emot lågstadieeleverna.
Rösparksskolan förbereder för flytt: ”Väldigt förväntansfulla”En av lärarna som varit med på hela resan, från den gamla Rösparksskolan, till modulerna och nya skolan är Annette Skogh, förstelärare på skolan och klassföreståndare för 1A.
Liksom den nya skolan, var den gamla Rösparksskolan stilbildande, för sin tid, säger hon.
– Rösparksskolan var toppmodern när den byggdes på 50-talet.
Tiden då möglet upptäcktes präglades av stor flexibilitet, minns hon.
– Jag minns att jag och en kollega undervisade i ishallen när möglet hade upptäckts.
Att i det läget flytta undervisningen till modulerna var ett stort lyft.
– Rösparksskolan var väldigt nedgången då så det var ett fantastiskt lyft att komma hit och jag har trivts bra här.
De statiska och något trånga lokalerna har vägts upp av en bra utemiljö, med skogen in på knuten, menar hon.
– Det kändes lite trångt ute när vi även hade mellanstadiet här, det var lite svårt att få till bollspel och så.
Även om hon trivts bra i modulerna ser hon fram emot att om några veckor få flytta ner till den nybyggda skolan. Hon har suttit med i den arbetsgrupp som jobbat med utformningen av den nya skolan och är tacksam över att lärarna har fått så mycket inflytande.
– Vår tanke har varit att det ska bli en NPF-certifierad skola (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) och jag är mycket nöjd. Det finns ingen skola som ser ut som den. Det kommer att bli en skola som fler borde se, om man själv ska bygga en ny skola till exempel.
Att ha alla klasser och fritids samlat under tak kommer att bli ett stort lyft, säger hon.
– Nu har vi haft fritids på åtta olika ställen.
Lärarnas lärande
Hon är även nöjd med det nya lärarrummet, eller kreativitetsrummet som det också kallas, på den nya skolan.
– Vi var tydliga med att även vi lärare ville ha ett eget rum för lärande, där man kan mötas för pedagogiska samtal.
Även utformningen av utemiljön är väl genomtänkt.
– Vi har varit noga med att spara en orörd del för barnens kreativitet.