Entreprenören Ida Warg, från Åmål, kritiseras av Konsumentverket. Influencern har lagt upp bilder och filmklipp på ett antal produkter från sitt eget märke på sitt Instagramkonto, utan att vara tydlig med att det är reklam, anser Konsumentverket.
Ida Warg är en av Sveriges största influencers med drygt 300 000 följare på Instagram. Nu anklagas hon av Konsumentverket för att göra smygreklam för sina följare. I ett antal inlägg i Instagrams tidsbegränsade publiceringsfunktion ”stories”, under oktober månad, visade Ida Warg hudvårdsprodukter från bolaget Ida Warg Beauty AB, utan att tydligt klargöra att det handlar om reklam, menar Konsumentverket.
I och med att Ida Warg har ett betydande inflytande i Ida Warg Beauty AB samt dess moderbolag finns det ett kommersiellt syfte och ett ekonomiskt intresse bakom inläggen, menar Konsumentverket och hänvisar till marknadsföringslagens bestämmelser om att all marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.
Ida Warg har nu tillfälle att yttra sig i ärendet. Yttrandet ska ha inkommit till myndigheten senast den 15 november i år. Därefter kommer Konsumentverket att ta ställning till om några ytterligare åtgärder ska vidtas.
När tidningen når Ida Warg svarar hon kortfattat innan hon lägger på luren.
– Konsumentverket kommer att få svar från oss, säger hon.
Kan du säga något om hur du ser på kritiken och vad du kommer att svara?
– Nej, jag har inga andra kommentarer.