Hoppa till huvudinnehållet

Ur PD:s arkiv: Tv-kändisen som blev konstnär

Publicerad:
Reporter Liselotte Lans
Liselotte Lans
liselotte.lans@provinstidningen.se
Margareta Sjödin slog igenom med vimsig replik i tv-programmet Partaj, i USA är hon känd som konstnär.
Margareta Sjödin slog igenom med vimsig replik i tv-programmet Partaj, i USA är hon känd som konstnär.

Här är något av det som Provinstidningen Dalsland skrev om för 50, 25 och 10 år sedan.

1972

Arbetsmarknaden ljusnar inom Älvsborgs län. Läget på arbetsmarknaden inom Älvsborgs län har förbättrats det senaste året, konstaterar inspektör Agne Ekman vid en information om arbetslöshetsfrågor som hållits i Åmål. Under 1971 var det 1 460 som varslades om uppsägning och den siffran har hittills i år inte blivit högre än 617.

Efterfrågan på arbetskraft har också ökat, fast främst i Borås och Trollhättan.

1997

Sjödin visar sina bilder. Hon är mest känd i Sverige för sin stående kommentar: ” Har jag gjort bort mig nu igen” i tv-serien Partaj på 1960-talet.

I USA, där hon numera bor, känner ingen till denna kommentar. Där är hon känd som en duktig konstnär. Det handlar om Margareta Sjödin. Just nu är hon i våra trakter. Av alla ställen på jorden visar hon sin konst i Värmlands Nysäter. Annars brukar hon ha utställningar på lite större orter som New York, Paris och Shanghai.

2012

Lokala företagare tar över Expertbutikerna. Om ett par veckor slår fyra Åmåls- och Säfflekillar och tidigare Expertanställda upp dörrarna till två nya hemelektronikbutiker. De har köpt ut butikerna i Säffle och Åmål och laddar om i egen regi under Audio Videos varumärke.

– Det känns väldigt bra. Vi har fått enormt stöd och respons från våra tidigare kunder, säger Roger Larsson.

Själv började han som anställd hos Expert i Åmål redan 1995.

Redaktör: Liselotte Lans

Artikeltaggar

Audio VideoButikerMargareta SjödinProvinstidningen DalslandSamhälleSäffleUppsägningarUSAUtställningarÅmål

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.