Konsumentverket riktade kritik mot att influencern Ida Warg inte varit tillräckligt tydlig med att reklammärka vissa av hennes inlägg på Instagram. Efter att Ida Warg svarat Konsumentverket meddelar myndigheten nu att man avslutar ärendet.
”Min uppfattning är att inläggen har varit tydligt märkta med ordet ”Reklam”, skriver Ida Warg i svaret.
Influencern och entreprenören Ida Warg, från Åmål, hade lagt upp bilder och filmklipp på ett antal produkter från varumärket Ida Warg Beauty på sitt Instagramkonto, utan att vara tydlig med att det handlade om reklam, ansåg Konsumentverket.
Konsumentverket eftersträvar frivilliga rättelser och Ida Warg gavs därför möjlighet att yttra sig i frågan och redogöra för de åtgärder som hon väntas vidta, vilket hon nu alltså har gjort.
Ida Warg kritiseras för reklam på Instagram: ”Konsumentverket kommer få svar”I svaret till Konsumentverket skriver hon bland annat att ett inlägg saknade reklammärkning på grund av att reklammärkningen försvann när en medarbetare postade inlägget vidare.
Vidare delar inte Ida Warg Konsumentverkets syn på att reklammarkeringen varit otydlig på två av inläggen: ”Min uppfattning är att inläggen har varit tydligt märkta med ordet ”Reklam”.
Ida Warg skriver även att hon inte varit medveten om att det finns krav på att inlägg som skapas av följare, andra personer och konton som hon repostar på sitt privata Instagramkonto ska reklammarkeras och att hon kommer att vara noggrann med det i fortsättningen.
Konsumentverket har gått igenom Ida Wargs yttrande och beslutar att avsluta ärendet med hänvisning till den utlovade rättelsen samt övriga iakttagelser som Konsumentverket har gjort.