Bördorna för alla svenskar som är beroende av bilen och av transporter har ökat drastiskt. Svenska bensin- och dieselpriser skenar. Redan innan Rysslands invasion av Ukraina hade Sverige det högsta dieselpriset i världen. Utvecklingen måste vändas. Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna har därför lagt fram ett omfattande paket för att sänka transportkostnaderna.
För att mildra effekterna av höga transportkostnader för hushåll och företag föreslår vi nu en tillfällig sänkning av energiskatten på bensin och diesel under tre år. Priset vid pump sänks därmed med en krona per liter inklusive moms redan från årsskiftet.
Utöver skattesänkningen förstärker vi reseavdraget. Förslaget innebär dels att det nuvarande reseavdraget behålls, dels att två schablonbelopp i reseavdraget höjs för att bättre spegla de faktiska kostnaderna för resorna. För en arbetspendlare som använder egen bil och har fyra mil till jobbet innebär förslaget en årlig skattelättnad på cirka 4 700 kronor.
Från den 1 januari 2024 sänker vi dessutom reduktionsplikten till EU:s miniminivå vilket kommer att innebära en kraftig sänkning av bränslepriserna, framförallt av priset på diesel.
Dessa förslag innebär sammantaget ett omfattande första steg mot rimligare priser på drivmedel. Sverige kommer med detta gå från att vara världens dyraste land att tanka bilen i, till att närma sig snittpriset i EU. Mot regeringen står fyra partier som vill göra det ännu dyrare att tanka genom skattehöjningar och en ännu högre reduktionsplikt. Klart är att maktskiftet kommer att göra stor positiv skillnad i plånböckerna för alla som är beroende av bilen för att få vardagen att fungera.
Ska Sverige vara ett land där människor kan bo och leva där de så önskar, där företag kan växa och där jobben kan bli fler, ja då måste det också vara möjligt att köra bil. Det kommer den nya borgerliga regeringen säkerställa.
Edward Riedl
ordförande i finansutskottet (M)
Johan Hultberg
riksdagsledamot från Fyrbodal (M)