Magnus Fabbe Nilsson från Edsleskog värnar om miljön, men han gillar också att räkna på saker och ting och med de höga elpriserna blir hans hybridbil billigare att köra på bensin än på el – oavsett när han laddar bilen.
– Det hjälper inte om jag går upp mitt i natten och laddar mellan klockan två och tre. Det är ändå billigare att köra på bensin just nu, säger han.
Både inom politiken och i medier pratas mycket om att allmänheten ska försöka tänka efter och agera så klimatsmart och miljövänligt som möjligt. När det kommer till elförbrukningen tävlas det i vem som kan spara mest. Men hur än Magnus Fabbe Nilsson räknar så blir hans hybridbil, en Skoda Octavia, just nu billigare att köra på bensin än på el.
– Det blir lite märkligt när vi uppmanas att köra elbil och samtidigt ska minska elförbrukningen. Nu när det dessutom är billigare att köra på bensin tycker jag att politiker och media kan vara ärliga och berätta det, säger Magnus Fabbe Nilsson.
Tillsammans med sin hustru Eva Fabbe bor Magnus Fabbe Nilsson i Strand i Edsleskog. Dit flyttade det numera pensionerade paret för 15 år sedan då de lämnade Trollhättan.
”Intresserade för miljön”
– Vi är lite av naturmänniskor och trivs väldigt bra här. Vi är båda intresserade av miljön och har sänkt elförbrukningen rejält efter att ha installerat bergvärme, satt upp en stor solcellspanel och numera eldar vi med ved.
– Jag har funderat lite kring detta med elförbrukning och elpriser. Om alla skulle köra sin hybridbil på bensin istället för el så skulle elförbrukningen i landet minska och då kanske inte oljekraftverket i Karlshamn behöver köras.
Spotpriset på el var när Magnus räknade på det var höga 5,72 kronor per kilowattimme. Lägger man till elskatt, moms och nätavgift blir slutpriset för konsumenten omkring 8,60 kronor. De senaste dagarna har priset varit lägre.
Halverad kostnad
Magnus hybridbil drar ungefär 2,3 kilowattimmar per mil. Med de högsta elprisnivåerna som rått de senaste veckorna hamnar då milkostnaden strax under 20 kronor när han kör på el. Väljer han däremot att köra på bensin blir bränslekostnaden i princip halverad.
– Senast jag tankade kostade en liter bensin 18,05 kronor och bilen drar ungefär 0,55 liter per mil, så då är kostnaden per mil nere under tio kronor. Skulle jag däremot ladda batteriet mitt i natten när elen är som billigast blir kostnaden 10,50 kronor per mil.
Dyrare köra på el
Han drar därför slutsatsen att när elpriset är så högt som det varit den senaste tiden är det betydligt dyrare att köra sin hybridbil på el än på bensin.
– Om jag och Eva tar bilen in till stan varannan dag hela året så förbrukar vi ungefär 2200 kilowattimmar. Samtidigt uppmanas alla konsumenter att spara på och hushålla med elförbrukningen.
– Jag är ju glad att vi köpte en laddhybrid och inte en elbil då det är billigare att köra på bensin så som läget är nu, säger Magnus Fabbe Nilsson.