Kommun tar över ansvaret för Åmålsrundan när Västtrafik slutar köra rundan. Förhoppningen är emellertid att återlämna ansvaret snarast möjligt.
Borgerlig Allians i Åmål var sparsam med detaljerna när budgeten för 2023 lades fram. Men bland de konkreta förslagen finns bland annat att Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna vill avsätta två miljoner kronor till den så kallade Åmålsrundan.
När Västtrafik slutar köra rundan vid årsskiftet 2023-2024 kommer kommunen att ta över.
Orsaken till övertagandet är att Västtrafik aviserat kraftiga fördyringar. Tanken från kommunens sida var att Åmålsrundan i deras regi skulle vara avgiftsfri, vilket enligt gamla regler innebär att rundan inte ses som en konkurrent till Västtrafik. Men reglerna har nu ändrats och kommunen ber därför Västtrafik att ge en exakt kostnad för fortsatt drift av Åmålsrundan. Vad detta leder till återstår att se. Klart är emellertid att kommunen, via upphandlad entreprenör, kommer köra rundan från hösten 2023 och åtminstone fram till efterföljande årsskifte.
Pengarna som Borgerlig Allians i Åmål avsatt för Åmålsrundan nästa år tas inte ur kommunstyrelsens investeringsbudget, utan ska frigöras inom ordinarie driftbudget.
Skulle få konsekvenser
Alliansens budgetförutsättningar ger ingen förklaring till hur partierna bakom skrivelsen resonerat kring busslinjen. Frågan berördes inte heller direkt av de borgerliga under kommunfullmäktige när budgeten antogs. Däremot skriver Socialdemokraterna några rader om Åmålsrundan i sitt budgetinspel.
S skriver:
– Konsekvensen om kommunen inte köper denna tjänst är att då kommer all stadsbusstrafik att upphöra. Detta får då konsekvenser på annat håll i ekonomin, så som skolskjutsar, färdtjänst och konkurrens mellan kommunal skola kontra friskolor.