Hoppa till huvudinnehållet

Säffleprofilen om nya värstingbilen: ”En våt dröm”

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Anders Karlsson körde Svenska rallyt de senaste tre gångerna innan flytten till Umeå. Nu laddar Säffleföraren för SM-premiären i en nybyggd BMW.
Anders Karlsson körde Svenska rallyt de senaste tre gångerna innan flytten till Umeå. Nu laddar Säffleföraren för SM-premiären i en nybyggd BMW. Foto: Olle Persson

Rallyprofilen Anders Karlsson, 50, från Säffle gör comeback och kör SM-premiären i en udda bil – en nybyggd BMW 1M.

– Det har nog alltid varit en våt dröm, säger han och skrattar.

Den frispråkige verkstadsägaren från Säffle har tävlat på högsta nivå, bland annat i Svenska rallyt, men senare år har det handlat om enstaka tävlingar. 2022 blev det bara inhopp i stadssprinten Seffle City Motor Challenge i en lånad Toyota.

Men nu är Anders Karlsson tillbaka på lite mer allvar tillsammans med kartläsaren Björn Nilsson från Sunne och ska troligen åka hela SM om den första deltävlingen av fem, Rally Lima den 4 februari, slår väl ut.

– Vi vill köra fina och roliga tävlingar och det är som regel SM-tävlingarna. Nu har vi vilat ett helt år och är lite taggade. Det kommer bli extremt kul och ett bra sound, säger han om bilen, som är ett drömprojekt. Snart ett år har gått sedan bygget startade. Några detaljer återstår dock innan den är helt klar.

– Jag tror den blir jävligt bra. På papperet är den absolut värst. Det känns extra kul när det är en som ingen annan satsat på. Vi lever ju i ett väldigt Volvoinfekterat land, säger Anders Karlsson.

Byggd från scratch

Han har konstruerat bilen ihop med Mikael Gustafsson och den sistnämnde, känd som både förare och stötdämparguru, har genomfört bygget hemma i Kil.

– En BMW-expert i södra Sverige har byggt motorn.

Från början var det en vanlig standardbil.

– Den är från 2016 tror jag. Vi har skrotat ner den och börjat om från början. Den är byggd helt ifrån scratch.

Anders Karlsson har kört mest fyrhjulsdrivet den senaste tiden, bland annat tre Svenska rallyn 2018–2020 i Säfflekonstruktören Tomas Wengs Mitsubishi Mirage R5.

– Den här är bakhjulsdriven och det är några år sedan jag körde.

  • Foto: Privat
  • Foto: Privat

Han berättar att modellen varit vanlig i rally nere på kontinenten, där det finns många asfalttävlingar.

– Nu öppnar vårat reglemente upp sig så vi även får använda såna här. Den går i trimmat tvåhjulsdrift.

Nationella 2wd heter klassen i SM och är den deltagarmässigt största. Hela 55 är anmälda till Lima av totalt över 120.

Hur konkurrenskraftig är den?

– På papperet är den absolut värst. Men det är mycket inställning med en ny bil. Man får uppfinna hjulet igen. Det hade varit lättare att ta en Volvo som alla redan gjort allt med, men kanske inte lika fränt, tycker jag.

Motorn är på 2,5 liter. Hästkraftsantalet är oklart.

– Jag hoppas en slank över 300 i alla fall. En riktigt bra Volvo ligger på 315–320 och där borde vi kunna hamna ganska enkelt, tror vi.

Senast Anders Karlsson genomförde en hel SM-säsong var 2016 i en Mitsubishi Lancer Evo X och då blev det totalsilver i otrimmat 4wd.

Han säger att förväntningarna nu är skyhöga, men dämpar pressen lite inför SM-premiären.

– Man vill alltid vara med, men kanske inte kan det från första tävlingen. Det beror på hur mycket test vi får. Bilen är inte uppstartad än.

Någon gång efter helgerna hoppas han det ska vara färdigt för testkörning.

Konkurrensen är hård, trots att dominanten Patrik Flodin bytt klass.

– Det finns många bra bilar och många bra chaufförer. Vi är 55 startande varav 25 kan vara topp tio. De flesta har nog hållit igång mer i den här typen av bil de senaste åren.

Vill köra EM i Värmland

Den nya EM-tävlingen i Värmland i juli står också högt på önskelistan.

– Fantastiskt påhitt att den hamnar här. Jag hoppas att de bjuder in till någon nationell klass, och då hoppas jag på en sån här klass. Det finns flera hundra grupp h-bilar i Sverige.

Annars blir det till att hyra.

– Det gör jag i så fall. Utan bil blir man aldrig om man vill köra.

Artikeltaggar

Björn NilssonBMWLimaPatrik FlodinRallySeffle City Motor ChallengeSunneSäffle

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.