Efter ett inslag i SVT Väst har avgångsersättningen till tidigare kommunalrådet Michael Karlsson (S) varit ett av de heta diskussionsämnena i Åmål i veckan.
Frågan bottnar i etik och moral. För vad Michael Karlsson har rätt till råder det inget som helst tvivel om. Här får du full koll på förutsättningarna.
Besluten i Åmåls kommunfullmäktige anger tydligt vad som gäller för Michael Karlsson (S) efter att han förlorat valet och pausat sin politiska bana. Veckans snackis handlar inte om att någon skor sig utöver vad som är uppgjort och politiskt beslutat. Tvärtom är det glasklart vad som gäller.
Frågan är i stället, borde det förre kommunalrådet Michael Karlsson (S) ha den goda moralen att frivilligt avstå en del av avgångsersättningen han har rätt till eftersom han tidigare engagerat sig i att sänka politikerpensionerna?
Exempelvis har enskilda Europaparlamentariker genom åren avstått en del av sin ersättning med hänvisning till att de tycker att de får för höga arvoden. Det är ett sätt att visa att man lever som man lär. Merparten behåller det de får.
Politiker ska vara goda förebilder. Det är rimligt att kräva hög moral, kanske till och med högsta moral. Men är det i förlängningen dubbelmoral att följa vad som är avtalat och beslut som inget parti motsatt sig?
Politiker ska vara goda förebilder. Det är rimligt att kräva hög moral, kanske till och med högsta moral. Men är det i förlängningen dubbelmoral att följa vad som är avtalat och beslut som inget parti motsatt sig? Svaret på den frågan är inte självklar och där har vi kärnan i diskussionen.
Saknar anställningsskydd
Förtroendevalda saknar anställningsskydd och får därför på liknande sätt som kommundirektörer och vd:ar omställningsstöd i stället för till exempel uppsägningstid. Själva principen brukar inte vara ifrågasatt, däremot diskuteras ofta vad som är en lämplig nivå på ersättningen. En viktig debatt som både kan och ska hållas. I Åmåls kommun är det enbart kommunalrådet som tjänstgör så mycket att han har rätt till sådant omställningsstöd.
Senast Åmål bytte kommunalråd var den här frågan inte het. Eftersom Kurt Svensson (C) hade åldern inne för pension blev det aldrig aktuellt med avgångsersättning. Men Michael Karlsson (S) är ovanligt ung för att ha varit kommunalråd i tolv år. Hans långa tjänstgöringstid är också central för ersättningsnivån.
Totalt fem år
Som allra mest kan Michael Karlsson få motsvarande 2,47 miljoner kronor i avgångsersättning. En rejäl summa, men det är inte frågan om någon klumpsumma utan den totala ersättningen under fem år, förutsatt att han inte lyckas få något arbete under tiden.
Så här ska avgångsersättningen maximalt betalas ut:
År 1 (under 2023): 80 procent av månadslönen, cirka 45 760 kronor.
År 2–5 (under 2024–2027): 70 procent av månadslönen, cirka 40 040 kronor.
Det här är bruttoersättning, före skatt, och all eventuell intjänad inkomst räknas av. Ersättningen är heller inte pensionsgrundande.
Därtill finns en intjänad livränta, det vill säga en slags ålderspension, på 7744 kronor per månad som börjar betalas ut när Michael Karlsson fyller 65 år.
Beslut från 2012
Vad Michael Karlsson (S) har rätt till beslutades våren 2012. Det var då Åmåls kommun på allvar stängde gräddfilen för förtidspensionerade politiker. Där hördes Michael Karlsson i debatten och han var starkt engagerad i frågan, men han deltog inte i själva beslutet eftersom han anmälde jäv.
Tre kommunalråd hann få den generösa visstidspensionen: Jan-Evan Mollwing (S), Ulla-Britt Johansson (C) och Gerhard Jansson (S).
Den stora skärpningen av pensionsreglerna som gjordes 2012 påverkar emellertid inte Michael Karlsson (S). Eftersom han är yngre än 50 år hade politikerpensionen ändå inte varit aktuell. I stället regleras hans rätt till avgångsersättning i en tabell utifrån hans ålder. För Michael Karlssons åldersgrupp ska ersättningen betalas ut i minst ett år eller högst fem år, beroende på uppdragstid. Michael Karlsson har suttit på posten så länge att han får den maximala ersättningen.
”Vi är bland de kommuner som har den hårdaste tillämpningen i Sverige.”
Ovanligt hårt
Hade Åmåls kommun ovanligt höga ersättningar till sina före detta politiker? Nej, tvärtom kommenterade dåvarande personalchefen Jeanette Lämmel Åmåls skärpta regler så här i mars 2012: ”Vi är bland de kommuner som har den hårdaste tillämpningen i Sverige.”
Sedan dess har kommunen valt en standardfåra, genom att ansluta sig till vad som är att likna vid paraplyorganisationen Sveriges Kommuner och Regioners rekommenderade kollektivavtal för politiker. De här besluten togs i kommunfullmäktige 2015 respektive 2018 och det står tydligt angivet att bestämmelserna gäller förtroendevalda som tillträtt 2014 eller senare. Därför gäller 2012 års regler för Michael Karlsson (S). Den här linjen följer SKR:s rekommendation och är en konsekvens av att det saknas övergångsregler mellan de olika pensionssystemen.
Tydlig arbetslinje
När de här besluten togs fanns det ingen politisk motsättning kring grunderna i avtalet. År 2015 ville Tomas Lindström lägga till att även oavlönat arbete i aktiebolag skulle räknas som inkomst, men hans förslag gick inte igenom.
Det nya avtalet liknar i högre grad än tidigare reglerna som gäller för kommunanställda och är mycket tydligare inriktat på en arbetslinje, så att avgående politiker snabbt ska kunna komma tillbaka till ett jobb.
Det nya avtalet liknar i högre grad än tidigare reglerna som gäller för kommunanställda och är mycket tydligare inriktat på en arbetslinje, så att avgående politiker snabbt ska kunna komma tillbaka till ett jobb. Den tidigare avgångsersättningen ersattes därför av ett omställningsstöd som ska underlätta övergången till arbetslivet för alla politiker som arbetat minst 40 procent av heltid.
För personer i Michael Karlssons (S) ålder ges enligt de nya reglerna ersättning i minst tre månader och som mest i tre år. Även här ger tolv års uppdragstid rätt till den högsta ersättningen.
År 1–2: 85 procent av månadslönen, cirka 48 620 kronor.
År 3: 60 procent av månadslönen, cirka 34 320 kronor.
Det här motsvarar totalt ungefär 1,58 miljoner kronor, alltså knappt en miljon kronor mindre än det maximala beloppet som Michael Karlsson (S) får enligt 2012 års avgångsersättning.
Borde han frivilligt som en följd av sitt engagemang för att begränsa förtidspensionerna för före detta politiker löpa linan ut och välja att följa de nya bestämmelserna? Frågan är hypotetisk. Som kommunfullmäktiges beslut ser ut, och som alla partier ställde sig bakom, finns ingen sådan möjlighet att välja regler.
En viktig skillnad är också att inkomst inte räknas av från omställningsstödet på samma sätt som tidigare.
Sedan är det inte fullt så enkelt som att det går att jämföra pengarna rakt av. Det nya omställningsstödet är till exempel pensionsgrundande i motsats till den äldre avgångsersättningen, som Michael Karlsson (S) får.
En viktig skillnad är också att arbetslinjen gör att inkomst inte räknas av från omställningsstödet på samma sätt som tidigare. Enligt de nya bestämmelserna betalas ersättningen alltid ut det första året – oavsett eventuella förvärvsinkomster. Under år två och tre räknas inkomster av, men inte helt och hållet, ett prisbasbelopp är undantaget.
Rätt till stödåtgärder
I det nya omställningsstödet ingår dessutom förutom själva pengarna en rätt för politikern att få aktiva arbetsmarknadsinsatser som hjälp med rådgivning och utbildning. Den här rätten utökades ytterligare 2018 men saknas i 2012 års regler som gäller för Michael Karlsson (S).
Sammanfattningsvis betyder det att vilken av ersättningarna som är mest gynnsam – för kommunen eller för den enskilda politikern – i slutändan avgörs av hur snart politikern kommer i arbete. 2018, inför att reglerna senast ändrades, skrev kommunens personalenhet att det var svårt att bedöma de ekonomiska konsekvenserna men att den tydliga arbetslinjen i de nya bestämmelserna borde vara ekonomiskt fördelaktig för båda parter.