– Jag uppfattar det som att rödgrön ledning har en passiv hållning och inte kommer att ta några egna initiativ.
Conny Brännberg (KD) ville se mer aktivitet från rödgrön ledning angående framtiden för slussarna i Trollhättan, vilket han framförde i en interpellation i regionfullmäktige under tisdagen.
Den beslutade utbyggnaden eller nybyggnaden av slussarna i Vänersborg, Trollhättan och Lilla Edet, blev ett debattämne i regionfullmäktige. Det var Conny Brännberg (KD), som ställde en interpellation riktad till Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande.
Staten har bestämt att satsa 5,4 miljarder på slussarna. Men vilken av de två alternativen, ombyggnad eller nya slussar, är inte bestämt ännu. Om det skulle ske en ombyggnad, i stället för att bygga en ny sluss i ny led, så måste slussarna vara stängda tre till fem år och sjöfarten måste hitta andra vägar för transporter. Det talas om motsvarande 140 000 lastbilar och 15 000 tåg per år.
Conny Brännbergs direkta fråga till Helén Eliasson:
Vilka åtgärder bedömer du att Västra Götalandsregionen kan göra för att få fram ett beslut kring utvecklingen av slussarna i Göta älv?
Helén Eliasson menade att de under åren har gjort väldigt mycket och att politiker från regionen deltagit i många olika sammanhang runt frågan. I sitt interpellationssvar står följande:
”Med en avstängning av sjöfarten är bedömningen att väg och järnväg får ökad belastning med ökad klimatpåverkan. Dock är bedömningen att de flesta verksamheterna fortsatt skulle fungera med undantag av ett fåtal. Dessa kräver ytterligare utredningar och stora ansträngningar från alla berörda aktörer vid ett sådant scenario.”
– Men vi kan inte gå in i en enskild kommun och driva en speciell uppfattning vilken sträcka man ska välja. Men vad jag förstår så pågår det bra samtal mellan Trafikverket och Trollhättans stad, förklarade Helén Eliasson.
Conny Brännberg var inte nöjd med svaret.
– Trots löftet från regeringen så har vi sett stor osäkerhet. Vem vill investera, hur ska de berörda hamnkommunerna runt om Vänern planera om man inte tror att det kommer att genomföras. Därför är detta en otroligt angelägen fråga.
Conny Brännberg berättade om sin tid i regionledningen då de gjorde en mängd uppvaktningar och initiativ om slussarna.
– Nu vill jag ställa en fråga till dig Helén Eliasson, jag vet att du varit med på många av de här mötena, men jag uppfattar ändå som att rödgrön ledning har en väldigt passiv hållning just nu. Ska jag uppfatta dig som att ni inte kommer att göra något mer utan att stå med armarna i kors och låta någon annan lösa detta?
– Jag kan lugna kristdemokraterna att rödgrön ledning kommer att fortsätta jobba för de prioriteringar som är viktiga för vår region och vår tillväxt. Det pågår samråd mellan Trafikverket och Trollhättan som vi följer. Vi finns tillgängliga. Jag är övertygad om att man kommer att hitta en väg framåt, förklarade Helén Eliasson.
Conny Brännberg ville peka på risken med en nedstängning under tre till fem år.
– För det kräver näringslivet en kompensation. Det skulle du redan nu kunna förhandla med regeringen om så man inte står där sedan och ser att hela det näringsliv som är beroende av sjöfarten är helt hotad, menade Conny Brännberg.
Brännbergs partikollega Gunilla Lindell var inne på samma spår.
– Jag hade önskat en mer aktiv roll från rödgrön ledning och Helén Eliasson. Det är inte pengar vi behöver gå in med, problemet är om vi inte får en lösning att hålla igång verksamheten under tiden. Om det blir i bästa fall två år så kommer verksamhet tvingas lägga ned. Som företagare kan man inte investera många miljoner i en verksamhet som kanske sedan rycks undan benen på.
Carina Gullberg (S), som har sin hemvist i Gullspångs kommun där det finns en arbetshamn i Otterbäcken vid Vänern, förklarade vikten av Vänersjöfarten. Och att det också berör Region Värmland och Region Örebro.
– Vänern är jätteviktig för handelssjöfarten. Vi pratar om 10 000 arbetstillfällen. Om det stängs i två–tre år så tror jag inte att det är någon sjöfart kvar överhuvudtaget. För då hittar näringen andra vägar.