Hoppa till huvudinnehållet

Säffle lade 255 000 kronor på konst till sitt prestigebygge – Åmål lade inget

Publicerad:
Inte en krona har kommunen lagt på konstnärlig utsmyckning av nya Rösparksskolan.
Inte en krona har kommunen lagt på konstnärlig utsmyckning av nya Rösparksskolan. Foto: Andreas Dagström

Säffle simhall och nya Rösparksskolan i Åmål är kommunernas största byggen under senare år. Budgetarna var ungefär lika stora. Men medan Säffle följt policyn om att lägga cirka en procent av byggkostnaden på konstnärlig utsmyckning, har Åmål inte avsatt en krona.

– Jag kan tycka att det är pinsamt, säger kulturchef Sara Vogel Rödin.

Nya Rösparksskolan är fin i sig. Tengboms arkitekter har gjort det bra. Det finns inget att klaga på vad gäller själva byggnaden. Däremot saknas alla former av konstnärlig utsmyckning, någonting kulturchef Sara Vogel Rödin reagerat på. Pinsamt, kallar hon det, och jämför Åmål med grannkommunerna:

– Bengtsfors, Säffle och Mellerud lägger pengar på offentlig gestaltning, medan vi som har hög svansföring och kallar oss själv för kulturstad inte lägger något.

En bra början vore att tillämpa enprocentsregeln, menar Sara Vogel Rödin, som försöker trycka på för detta i arbetet med Åmåls nya kulturplan.

”Pinsamt”, säger kulturchef Sara Vogel Rödin om bristen på offentlig konst i Åmål.
”Pinsamt”, säger kulturchef Sara Vogel Rödin om bristen på offentlig konst i Åmål. Foto: Malin Robertsson Harén

Trevligare och tryggare

Enprocentsregeln är en finansieringsmodell för offentlig konst som innebär att cirka en procent av budgeten avsätts för konstnärlig gestaltning vid ny-, om- och tillbyggnad. Regeln beslutades av riksdagen redan 1937 och har sakteliga fått fäste över landet. Exempelvis avsatte Säffle kommun 255 000 kronor till konst när de byggde ny simhall för 220 miljoner kronor, plus att de flyttade dit ett stort glaskonstverk som tidigare temporärt hängt i gamla vattentornet.

Budgeten för nya Rösparksskolan var nästan lika stor, 210 miljoner kronor, men några medel till ren utsmyckning fanns eller finns inte avsatt.

– Jag kan tycka att det är pinsamt för kommunen, säger Sara Vogel Rödin.

Varför är det viktigt med konst i en sån här miljö? Vad går eleverna och skolpersonalen miste om?

– För mig handlar det om att visa omsorg till platsen, att skapa miljöer där folk trivs. Offentlig konst bidrar till nyfikenhet och fantasi. Den visar att det går att tänka annorlunda. Jag tycker själv om att besöka platser där det märks att folk har tänkt ett varv till. Som i Trollhättan, där de satsat på temalekparker. Eller Mora, där gatornas avrinningsgaller har kurbitsmönster. När man jobbar med gestaltning av offentliga miljöer blir de ofta trevligare och upplevs som tryggare att vistas i.

Konstnären Eva Beierheimer, till höger, visar en skiss av det verk hon gjort för Säffle simhall. Till vänster kommunens kultursamordnare Camilla Bark.
Konstnären Eva Beierheimer, till höger, visar en skiss av det verk hon gjort för Säffle simhall. Till vänster kommunens kultursamordnare Camilla Bark. Foto: Jenni Jansson

200 000 kronor är lite

Sara Vogel Rödin har uppmanat beslutsfattarna att tänka om, både före och efter skolbygget startade, utan respons. Nu är dessutom kommunstyret utbytt, vilket knappast lär underlätta saken.

– Jag har försökt jobba för att enprocentsregeln åtminstone ska gälla för Åkab, men de säger att kommunen är beställare.

I fjolårets investeringsbudget hade kulturenheten 250 000 kronor avsatta till offentlig konst. Cirka 90 0000 kronor användes för att renovera fontänen i Plantaget och förhoppningen är att resterande pengar ska kunna användas i år, då budgetanslaget krympts med 100 000 kronor.

– 200 000 kronor är lite lite till offentlig konst. Man får räkna exempelvis med det dubbla vid köp av en mural. Därför behövs enprocentsregeln, säger Sara Vogel Rödin.

Det är ännu inte klart när Åmåls nya kulturplan tas upp till beslut av politikerna.

Vid Säffle simhall och Tegnérskolan finns detta konstverk av Erik Rören och Signe Johannessen. Mönstret skapades i samarbete med elever ur från årskurs 8.
Vid Säffle simhall och Tegnérskolan finns detta konstverk av Erik Rören och Signe Johannessen. Mönstret skapades i samarbete med elever ur från årskurs 8. Foto: Carolina Schützer
Feministsmeden Jessica Fleetwood från Fengersfors har gjort metallverket ”Cafédamer” som står i Stenhallen vid Bengtsfors bibliotek. När Åmåls bibliotek nyligen renoverades tillkom inga nya konstnärliga utsmyckningar.
Feministsmeden Jessica Fleetwood från Fengersfors har gjort metallverket ”Cafédamer” som står i Stenhallen vid Bengtsfors bibliotek. När Åmåls bibliotek nyligen renoverades tillkom inga nya konstnärliga utsmyckningar. Foto: Tommy Lofgren

Enprocentsregeln

Enprocentsregeln är en ekonomisk princip för offentlig konst som innebär att cirka en procent av den totala budgeten avsätts för konstnärlig gestaltning vid ny-, om- och tillbyggnad.

Enprocentsregeln bygger inte på en given arbetsmodell, och det har aldrig funnits någon sådan. Därför finns stora variationer i hur regeln tillämpas och beräknas.

Källa: Statens konstråd

Artikeltaggar

ÅkabÅmålBengtsforsBeslutBudgetarEkonomiKonstRösparksskolanSäffle

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.