En lastbilsolycka på E45 i Tydje blockerade den norrgående trafiken under flera timmar.
Då valde ett stort antal förare, på eget initiativ, en alternativ väg runt E45, på Tage Erikssons privata väg.
Nu vill ingen ta ansvar för de skador som den tunga trafiken åsamkade.
På fredagskvällen den 10 februari uppmärksammade Tage Eriksson i Tydje, ovanligt mycket trafik på hans privata väg utanför huset. När han tittade ut mot E45 fick han förklaringen – det var stopp i trafiken efter en olycka. En lastbil hade kört in i mitträcket på E45, strax söder om Tössestugan, vilket orsakade långa köer.
E45: Misstänkt berusad lastbilschaufför skyller på eftersupningUnder de fyra timmar som räddningsarbetet pågick på E45 var vägen öppen i södergående riktning. I norrgående riktning var det däremot totalstopp efter att blåljuspersonal på plats stängt av vägen.
Enligt Fredrik Forsberg, gruppchef för stöd och service vid polisen Åmål, skedde ingen omdirigering av trafiken i samband med olyckan. Polispatrullen på plats inledde insatsen med att säkra trafiksituationen vid olyckan, men fick snart inrikta sig på att ta hand om föraren av lastbilen.
– Föraren hade kört in i vajerräcket och fordonet blev ståendes och blockerade vägen. Poliserna fick omhänderta och hantera personen i lastbilen.
Vägen var mjuk
Ingen omledning av trafiken skedde efter olyckan, men i takt med att bilkön växte såg bilisterna sig om efter alternativa vägar runt olycksplatsen. Många sökte sig in på den enskilda vägen i Västanå, i höjd med Tydjebyn, som sedermera övergår i en privat väg förbi Tage Erikssons gård.
Trafiken var stundtals intensiv och bestod av såväl personbilar och tyngre fordon som lastbilar och bussar. I och med den mjuka vägbanan efter mildvädret befarade Tage Eriksson att vägen skulle ta stor skada av den intensiva och tunga trafiken. Han försökte därför komma i kontakt med polisen för att bringa klarhet i om de hade dirigerat in trafiken på vägen eller om bilisterna hade tagit egna initiativ i och med vägavstängningen.
– Jag ringde 114 14 men där var det 90 minuters väntetid på att komma fram. Då ringde jag 112 istället för att bli kopplad till polisen, men de hänvisade till att på måndag kontakta Trafikverket, säger Tage Eriksson.
Den första sträckan som av vägen som E45-trafiken valde vid olyckan är en enskild väg med statsbidrag men efter någon kilometer övergår vägsträckan i Tage Erikssons privata väg som varken har statsbidrag eller kommunalt vägbidrag. Vägarna, i synnerhet den privata vägen, har blivit ordentligt sönderkörda i och med den intensiva trafiken, menar Tage Eriksson.
”Ser inte roligt ut”
– Den första biten har klarat sig hyfsat men det är värre med den privata vägen. Det var några gropar innan också men nu är det mycket värre. Det ser inte roligt ut, säger han.
Tage Eriksson har varit i kontakt med Trafikverket efter olyckan, då han menar att han har rätt till ersättning för den, som han menar, sönderkörda vägen.
– Jag tycker att vägen ska återställas med allmänna medel, men det blev avslag hos Trafikverket. De har ingen skuld i det här menar de.
Skrev brev till Polen
Trafikverket anser sig inte vara ersättningsskyldigt eftersom myndigheten inte var inkopplad i samband med olyckan. Myndigheten hänvisade i stället Tage Eriksson till Trafikförsäkringsföreningen, som reglerar skador som orsakats av oförsäkrade, okända eller utländska fordon – som i det här fallet skulle kunna vara det polska företag som ägde den lastbil som orsakade stoppet på E45.
– Jag skrev ett brev till företagets polska försäkringsbolag. Eftersom det polska företaget är vållande till att skadan har inträffat är det skyldigt att ersätta det här, säger Tage Eriksson.
Men även hos det polska försäkringsbolaget blev det avslag. ”Eftersom de fordon som kört på din privata väg har gjort så på eget bevåg trots skyltar som förbjuder detta så är det här inget som vi kan ansvara för. Vi kan enbart hänvisa er till att ställa krav direkt på de fordon som orsakat skadorna”, skrev försäkringsbolaget i ett svar till Tage Eriksson.
– Man kan inte annat än skratta åt det här svaret. Jag tycker egentligen att det är polismyndigheten som gjort fel eftersom man inte hänvisade trafiken in på en allmän väg, som finns strax före olycksplatsen.
Jag förstår inte ens hur de vågade åka in på den här vägen med tunga fordon. Hade det varit lite mer tjällossning hade de blivit stående.
Tage Eriksson ställer sig även frågande till bilisternas vägval, då det vid vägens infart sitter en skylt om att det är en återvändsgränd.
– Grannar och de som måste köra där får köra på den privata vägen. Problemet nu var de stora lastbilarna och bussarna – och mängden fordon.
I stället borde förarna ha valt större allmänna vägar vilket dock skulle ha blivit en mycket större omväg. Tage Eriksson tycker att trafiken exempelvis borde ha letts över Sandbol till Fengersforsvägen.
– Jag förstår inte ens hur de vågade åka in på den här vägen med tunga fordon. Hade det varit lite mer tjällossning hade de blivit stående.
Vägval i samråd
Vid större omdirigeringar av trafiken gör blåljuspersonalen, om möjligt, vägvalen i samråd med Trafikverket, som sitter på bättre kunskap kring lämpliga vägar, men i det här fallet skedde alltså ingen dirigering av trafiken utan bilisterna hittade vägar runt olyckan på eget initiativ, tror Fredrik Forsberg, gruppchef för stöd och service vid polisen Åmål.
– Trafikverket har mer koll på bärigheten för tung trafik och så. I samband med större omdirigeringar måste man se till så att tyngre trafik kan passera, den kunskapen sitter inte polisen på, säger han.
Försöker man undvika privata vägar vid omdirigering?
– Jag kan inte svara säkert på det, men det känns som man är lite försiktigare med att använda privata vägar.
Hittar ingen information
Trafikverket har varit i kontakt med sin aktuella projektledare för driftområdet och kommit fram till att myndigheten inte har varit inkopplad i samband med olyckan.
– Jag hittar ingen information om att vi skulle ha varit inblandade i en eventuell omledning av trafiken efter olyckan på fredagskvällen, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.
Gps är ett problem, folk litar blint på den och bryr sig inte om det är enskilda eller privata vägar man kör på.
Om Trafikverket skulle ha involverats har hon svårt att se att de skulle ha lett in trafiken på enskilda och privata vägar.
– Vi brukar hänvisa till större vägar vid omledning.
Trafikverkets hypotes är att bilisterna, på eget initiativ, letade sig in på småvägarna när kön växte vid olycksplatsen. Ofta blir det en kedjereaktion, att bilisterna följer efter varandra, menar Katarina Wolffram.
– Gps är ett problem, folk litar blint på den och bryr sig inte om det är enskilda eller privata vägar man kör på.
Fakta
Så ser bestämmelserna ut
En enskild väg som får statsbidrag ska hållas öppen för trafik. Det är därför inte självklart att ytterligare en ersättning ska utgå om trafikmängden ökar i samband med en olycka eller ett vägbygge på en närliggande allmän väg.
Om väghållaren inte uppbär bidrag kan denne förbjuda trafik på sin väg. Trafikverket kan i så fall ändå tvinga väghållaren att tillåta trafik på sin väg, men det förutsätter ett beslut av länsstyrelsen enligt väglagen. I en sådan situation har väghållaren rätt till ersättning.
En enskild väghållare kan också tvingas att tillåta trafik på sin väg av endera en räddningsledare eller en polis. I det första fallet finns en uttalad rätt till ersättning, i det andra fallet är det mer tveksamt. Oavsett vilket har Trafikverket ingen skyldighet att utge ersättning i de situationerna.