Göteborg Baroque är en ensemble som normalt huserar i Tyska Christinae kyrka i Göteborg. I år har ensemblen existerat i 20 år och detta firas med ett antal jubileumskonserter där några av barockens allra mest omtyckta stycken får klinga.
Under februari månad gör ensemblen en turné ut i länets utkanter (Tjörn, Skövde, Mariestad, Åmål och Uddevalla) och i lördags kväll fick de som kommit till Åmåls kyrka glädjas åt regionens barockmusikaliska flaggskepp.
Magnus Kjellson grundade ensemblen 2003 efter att ha inspirerats under sina studier i Nederländerna. Han leder orkestern från kistorgeln. I Åmål medverkade tre kvinnliga och fem manliga sångare samt åtta instrumentalister. Tillsammans bjöd de på ett urval av musik som önskats av medlemmarna i ensemblens vänförening.
Det gjorde att programmet inte blev så sammanhållet, men det här var några av högbarockens musikaliska höjdpunkter som stod på programmet.
I centrum stod giganterna Johann Sebastian Bach och Georg Friedrich Händel, med 1685 som gemensamt födelseår. Från Händeloperan ”Theodora” sjöng barytonen Karl Peter Eriksson mycket uttrycksfullt arian ”Racks, gibbets, sword and fire” medan tenoren Leif Aruhn-Solén glänste i ”From virtue springs each gen’rous deed”.
Flöjtisten Elin Olstorpe var solist i Bachs orkestersvit nr 2 i H-moll. Nästan hela ensemblen medverkade i kyriesatsen ur Bachs mässa i G-moll.
Konsertens höjdpunkt blev ändå tre satser ur Händels ”Dixit dominus” där Göteborg Baroque fick visa på det som de beskriver på sin hemsida som det ”intima samspelet mellan ensemblens instrumentalister och sångare och deras gemensamma passion för den tidiga musiken”. Här blev det en makalös musikupplevelse. Magnus Kjellson påpekade i sitt mellansnack att detta är svårt både för sångare och instrumentalister. Men det lät inte som att det skulle vara det.
Det krävs många för att fylla Åmåls kyrka – nu var det långtifrån fullt, men ett hundratal i publiken gav ett entusiastiskt gensvar med långa applåder. Organist Daniel Johansson framförde församlingens tack.
Konserten avslutades i en glädjefull anda med ”Jesus bleibet meine Freude” av Johann Sebastian Bach.