Regeringen arbetar nu skyndsamt med att förbereda förslagen – som omfattar både lag- och förordningsförändringar – för A-traktorer.
Remissvaren som regeringen har fått in på Transportstyrelsens förslag till regeländringar visar att det finns ett brett och tydligt stöd för att genomföra de förslagna förändringarna.
Ebba Gustavsson, pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD), uppger att regeringen anser att det är viktigt att få regeländringar som ökar säkerheten på plats för de ungdomar som kör A-traktor och deras omgivning.
Det har även framkommit att EU-kommissionen vill skärpa kraven för att få köra A-traktor. Istället för att bara behöva ta ett mopedkörkort, alltså ett så kallat AM-körkort med åldersgränsen 15 år, ska det enligt förslaget krävas ett nytt slags B1-körkort och 16-årsgräns.
Hur ser ministern på att EU-kommissionen vill skärpa kraven för att få köra A-traktorer?
– Mot bakgrund av kommissionens uppfattning om att det svenska systemet för A-traktorer inte är i överensstämmelse med det nuvarande körkortsdirektivet bör det nya beskedet ses som ett steg i rätt riktning. Regeringen värnar A-traktorn och ungdomars möjlighet att transportera sig på ett säkert och flexibelt sätt. Vi kommer nu att analysera kommissionens förslag i sin helhet med utgångspunkt att fordonen fortsatt ska kunna användas för att säkra frihet och framkomlighet för ungdomar i hela vårt land, säger Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister.
Höjd hastighet
Transportstyrelsen har förklarat att de inte vill se någon höjd hastighet i det första steget – men på sikt utesluter inte myndigheten att det kan bli aktuellt med höjd hastighet för A-traktorer. Förutsättningen är dock att antalet olyckor med dessa fordon inblandade minskar.
Under senare år har antalet A-traktorer ökat kraftigt och detta har medfört att olyckorna med A-traktorer inblandade har ökat. Från 2016 då det var omkring 100 olyckor per år till 2021 då det var mer än 350 olyckor.
Gav förslag
Därför gav regeringen tidigare i uppdrag till Transportstyrelsen att ge förslag på regeländringar för dessa fordon.
Den 1 november förra året redovisade Transportstyrelsen sina förslag om regeländringar för A-traktorer. Kortfattat föreslår Transportstyrelsen bland annat: ingen höjd hastighet, krav på bilbälte, en passagerare per säte, utbildning på fyra hjul, svårare att manipulera och krav på vinterdäck.
Regeringen skickade sedan Transportstyrelsens förslag om regeländringar för A-traktorer på remiss, för att hämta in synpunkter. Senast den 15 februari skulle remissvaren ha inkommit.