Åmål Handel oroar sig över hur nya butiksetableringar vid E45-rondellen kan komma att slå mot kundflödet till stadskärnan.
– Det vi vill att ni skall göra är en konsekvensanalys, skriver ordförande Sara Träff med flera till kommunen.
Handel föder handel... eller?
Rubriken på köpmannaföreningens skrivelse säger egentligen allt: Åmål Handel vill ha svart på vitt hur genomströmningen av presumtiva kunder gynnas eller drabbas om butiksetableringarna fortsätter vid E45.
I planförslaget nämns fågelliv, bullernivå och många andra relevanta aspekter, men centrum lyser med sin frånvaro. Åmål Handel kräver nu en konsekvensanalys av detta.
Organisationen skriver:
– En analys är det minsta vi kan begära och absolut ingen raketforskning. Utan analysen gör vi bara en kvalificerad gissning, vilket är liktydigt med att navigera utan kompass.
Flytta all handel dit?
Många kommuner har tidigare befunnit sig i likartade situationer, så det borde finnas användbar data att hämta in utifrån kring kundflöden, omsättningsmönster, index och annat, menar handlarna.
De vill också veta vilken strategi kommunen ser framför sig:
– Är ambitionen att starta ett externt handelsområde bör befintliga centrumhandlare ges möjlighet att etablera sig där vid fortsatt detaljplanering.
Tonläget i skrivelsen är bitvis kärvt:
– Det hade varit klädsamt om samma kraft och resurser som läggs på aktuell detaljplan lades på befintliga handlare tillika skattebetalare för att utveckla centrum och göra det mer attraktivt.
”Nyktert underlag”
Samtidigt vill inte Åmål Handel sälla sig till bakåtsträvare och nejsägare enbart av rädsla för förändringar. Skulle analysen visa att nya, externa butiker leder till ökad handel i hela staden, fler arbetstillfällen och ökade skatteintäkter, så vore det bara bra, menar organisationen.
– Men, återigen, det måste finnas ett nyktert underlag som faktiskt påvisar en positiv effekt för vår stad där inte enbart ekonomiska intressen från en enskild markintressent får styra agendan, skriver Åmål Handel, genom bland andra ordförande Sara Träff.
När konsekvensanalysen är klar vill handlarna ha en direkt återkoppling. De vill också bli mer involverade i framtida beslut som kan påverka deras intressen.