Nyligen har jag kommit från New York där jag firat en jämn födelsedag. Förra gången jag gjorde detta i staden satt jag till häst och red i Central Park. Nu fick det räcka med en stillsam promenad i parken.
Men i ett par föreställningar på Metropolitan Operahus, Verdis Aida och Puccinis La Boheme, förekom levande hästar på scen. Bara en sådan sak. Föreställningarna var världsklass, så klart. Fast tillbaka på svensk mark såg jag Verdis Nabuccio, som handlar Nebukadnessar och Israeliternas fångenskap i Babylon i Gammaltestamentlig tid, på Göteborgsoperan. Och kunde konstatera att operan i Göteborg också håller en hög internationell nivå.
Huvudman för Göteborgsoperan är Västra Götalandsregionen, vilket vill säga att även skattebetalarna i Åmåls kommun är med och betalar. Låt vara att näringslivet i Västra Sverige står för en stor och nödvändig del av finansieringen.
För att invånarna i regionen utanför Göteborg med omnejd skall få möjlighet att ta del av operans scenkonst försöker man (ibland) sätta upp föreställningar som det går att turnera med. Karlbergsteatern är en utmärkt scen för mindre uppsättningar. Men de stora operorna på stora scenen går naturligtvis inte att erbjuda på turné. Scenografin och de musikaliska kraven är alltför stora.
Då borde det vara viktigt för Västra Götalandsregionen att hitta andra möjligheter för intresserade skattebetalare i till exempel Åmål.
Detta skulle särskilt handla om att samordna föreställningarnas klockslag med Västtrafik som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Eftermiddagsföreställningar på veckosluten borde inte ge alltför stora hinder. Men det borde även vara möjligheter att samordna Västtrafik med sena aftonföreställningar vid vissa förutbestämda tillfällen. Om jag inte missminner mig engagerade sig Conny Brännberg (kd) för detta. Kanske under sin tid som ordförande i regionens kulturnämnd. Det återstår säkert rätt mycket arbete och flera för att få ordning på en sådan samordning. Angeläget vore det.
Kan för övrigt också gälla Göteborgs stadsteater. Regionen betalar ungefär hälften av verksamheten.
Jag ser de flesta, för att inte säga alla, uppsättningar på Göteborgsoperans stora scen. Framlidne Gunnar Larsson, legendarisk ordförande för IFK Göteborg under dess storhetstid och över alla partigränser djupt respekterad kommunalman (S) i Göteborg, brukade ibland säga när vi sågs på operan att vi är i alla fall två som gillar både opera och fotboll.
Fast inte samma lag, om man så säger.
Lennart Widing
hovpredikant, Tydjebyn