Båtkranen vid Norra hamnplan i Åmål har under sommaren renoverats. Nu börjar arbetet lida mot sitt slut. Ett sista ordentligt ryck gjordes under förra veckan och nu återstår bara småsaker före slutbesiktningen.
Ett dovt bankande hördes under måndagsförmiddagen vid hamninloppet, då brädbitar bankades loss från nygjutna betongklackar under båtkranens plattform.
Det är ett ordentligt förstärkningsarbete Segelsällskapet Åmålsviken åstadkommit med hjälp av ett par–tre inhyrda entreprenörer.
– Vi har bankat ner nio stycken stålpelare på tolv meter vardera till berggrunden, säger Hans Olsson, som sitter i krankommittén.
Minskad spännvidd
Bankandet utfördes av en så kallad hejare som med hydraulik drev ner pålarna genom sand, sten och lera.
Men först var en annan entreprenör tvungen att borra nio hål genom den gamla betongplattformen.
Mellan pelarna och plattformen har tre nya stålbalkar på cirka tio meters längd lagts. Konstruktionen avlastar de gamla betongpelarna och har minskat spännvidden markant, från åtta till två meter.
– Armeringen i plattformen börjar bli gammal. De uträkningar av spännvidden som gjordes på 1950- och 1960-talen stämmer inte längre, säger Hans Olsson.
Snart slutbesiktning
En sista större renoveringsinsats gjorde i torsdags, då bland annat borrhålen täpptes igen med betong. Arbetet utfördes av frivilliga. Nu återstår bara lite mindre justeringar av själva kranen innan slutbesiktningen som hålls på onsdag i nästa vecka.
– Efter det hoppas vi kunna dra igång upptagningen i början av september, säger Hans Olsson.
Om han får rätt kommer segelsällskapets ursprungliga tidplan att hålla. Även ekonomiskt ser läget lovande ut.
– Vi ligger på rätt med budgeten. Vi har inte stött på några överraskningar under arbetets gång, säger Hans Olsson.
När renoveringen är klar, hur länge kommer plattformen då att hålla?
– Vi tror i alla fall att kranen ska svara säkrad 20 år framåt. Segelsällskapets arrendeavtal med kommunen sträcker sig 15 år, med möjlighet till tre års förlängning.