Godisföretaget Dals konfektyr i Bengtsfors har haft en bra sommar. Nu investerar ägaren Aroma i maskinparken, lanserar nya produkter och söker nytt folk till fabriken. En ny platschef är redan på plats.
– Vi har en bra försäljning i sommar. Regnigt väder är bra för godisförsäljningen. Det finns ett talesätt om att gränsen för en riktigt bra godisförsäljning går vid 18 varmgrader och det stämmer verkligen, säger Eivind Granås, vd för Aroma och Dals konfektyr.
Han berättar att utvecklingen går stadigt åt rätt håll för godisföretaget.
– Vi har producerat många 100 ton mer av vårt godis de senaste fyra åren och vi ser inte minst en stark utveckling av våra storsäljare skumtomtar och påskägg.
Han berättar att företaget nu söker fler medarbetare till ett antal tjänster i Bengtsfors.
– Vi har idag ett 40-tal anställa på Dals konfektyr i Bengtsfors, men ser att volymerna ökar och att vi behöver nyanställa fyra-fem ytterligare. Det handlar om medarbetare både i fabriken och i butiken, säger Eivind Granås.
Ny platschef
En ny platschef finns redan i tjänst sedan tidigare i sommar i form av 54-årige Jonas Holmgren. Holmgren har även tidigare jobbat inom Aromakoncernen, då som operation manager på chokladfabriken i Torshälla.
– Det är ett bra företag med stor potential och bra produkter och jag känner mig otroligt välkommen tillbaka till Aroma efter några år i andra branscher. Sedan slås jag ju verkligen av hur vackert det är här i Dalsland, säger Jonas Holmgren.
Den nye platschefen är född och uppvuxen i Stockholm. Han bor idag i Gävle, men har en övernattningslägenhet i Bengtsfors.
Eivind Granås berättar att Aroma hade ett 40-tal sökande till tjänsten som platschef på Dals konfektyr. Ett bra intresse tycker han.
– Det är positivt att det är flera som vill lämna storstäderna för att flytta till det vackra Dalsland. Jag är också verkligen imponerad över hur snabbt personalen har ställt om efter pandemin, säger Eivind Granås.
Utvecklingen har vänt
Under pandemin hade Dals konfektyr nämligen ett betydligt svårare läge. Företaget var då nära konkurs, men att man räddades undan detta när Aroma tog över och lyckades få företaget att genomgå en lyckad rekonstruktion.
– Efter att Aroma tagit över och vi satsat mer på förpackat godis så har det verkligen vänt. Det förpackade godiset har varit efterfrågat av kunderna, säger Eivind Granås.
Gör ni några investeringar i maskinparken?
– Ja, vi har nyligen investerat 2,5 miljoner kronor i en ny påsmaskin. Det är en stor investering för oss. Vi ska också uppgradera mogulen, en gjutmaskin, för 5 miljoner kronor. Sedan Aroma tog över 2020 har vi gjort investeringar på någonstans i storleksordningen 15-20 på Dals konfektyr i Bengtsfors.
Nya produkter på gång?
– Vi kommer att satsa mycket på nya skum- och geléprodukter under våren. En röd pussmun i gelé bland annat som vi redan har börjat sälja ute i butiken i Bengtsfors där sedan tidigare vår butikschef Angelica Martinsson arbetar. Vi brukar testa våra nya produkter bland kunderna tidigt för att se vad vi får för reaktioner. Pussmunnen tillverkar vi här på Dals. En annan ny produkt från Dals är sur jordgubbsbanan. Båda är lösviktsprodukter, säger Eivind Granås.
Nya produkter
Han berättar också om nya förpackade produkter från Aromas övriga fabriker som salta lakritsbåtar och sura båtar och skumharar i påse och choklad bag in box i papplådor.
Aroma har tre fabriker. Förutom den i Bengtsfors finns företaget också i Torshälla och Skarpnäck. I Aromakoncernen finns totalt ett 80-tal anställda.
Dals konfektyr i Bengtsfors är den fabrik som först och främst tillverkar gräddkola (som är den största produkten i hela Aromakoncernen) och skumgodis. Torshällafabriken producerar främst choklad och i Skarpnäck är huvudprodukten gelégodis.
”Prisvärt nöje”
Kunderna finns till 70 procent i Sverige medan 30 procent av försäljningen går på export till länder som USA, Danmark, Norge, Finland och Tyskland.
Att vi nu gått in i en lågkonjunktur verkar inte bekymra Aroma.
– När det är tuffare tider så lägger folk kanske inte längre några större pengar på resor eller vad det nu kan vara. Men godis är ett prisvärt och gott nöje som man kan unna sig, säger Eivind Granås.
När det är tuffare tider så lägger folk kanske inte längre några större pengar på resor eller vad det nu kan vara. Men godis är ett prisvärt och gott nöje som man kan unna sig.