Hoppa till huvudinnehållet

Miljonsatsning: Edsleskogs osynliga klenod ska lyftas med digital teknik

Publicerad:
Reporter Andreas Dagström
Andreas Dagström
andreas.dagstrom@provinstidningen.se
Besöksnäring 2.0, som bland annat syftar till att lyfta Edsleskog som turistmål, hade nyligen en lokal uppstartsträff på Forsbacka bruksherrgård.
Besöksnäring 2.0, som bland annat syftar till att lyfta Edsleskog som turistmål, hade nyligen en lokal uppstartsträff på Forsbacka bruksherrgård. Foto: Adam Staf Åmåls kommun

Som en av tre platser har Edsleskog valts ut till projektet Besöksnäring 2.0. Syftet är att stärka osynliga besöksmål med digitala hjälpmedel. Nyligen hölls ett lokalt kick off.

– Det var bra diskussioner, säger Jenny Christensen, lokal projektledare.

Sammanlagt cirka 20 personer hörsammade inbjudningen till uppstartsmötet, som hölls på Forsbackas gamla bruksherrgård. Bland andra medverkade representanter från Edsleskogs byalag, hembygdsföreningen och Lödöse museum. Grupper med ett gemensamt intresse i vad som mycket väl kan ha varit Sveriges första tegelbyggnad.

– Personer med anknytning till Edsleskogs kyrkoruin fick berätta om platsen, både dess historia och skrönor. Sedan delades vi upp i workshopgrupper, säger Jenny Christensen, lokal projektledare.

Ska försöka visualisera

Gruppsamtalen filmades och materialet kommer att analyseras med hjälp av AI för att så småningom utmynna i konkreta förslag om hur kyrkoruinen skulle kunna bli ett starkare besöksmål.

Jenny Christensen (i mitten) tog över som lokal projektledare efter att den tidigare sade upp sig. Här under en workshop vid mötet på Forsbacka. Vid bordet sitter även Emma Augustsson, Johan Abenius och Maria Brun.
Jenny Christensen (i mitten) tog över som lokal projektledare efter att den tidigare sade upp sig. Här under en workshop vid mötet på Forsbacka. Vid bordet sitter även Emma Augustsson, Johan Abenius och Maria Brun. Foto: Adam Staf Åmåls kommun

Liknande arbete har tidigare gjort med andra platser vars historiska betydelse inte längre går att se med blotta ögat.

– Edsleskogs kyrkoruin skulle verkligen kunna bli något som bidrar positivt till platsutvecklingen ihop med annat, om vi lyckas visualisera dess storhet, säger Jenny Christensen.

Mycket talar för att Edsleskogs gamla kyrka var ett av landets mäktigaste byggnadsverk under tidig medeltid. Både storleken, den närmast katedrallika dimensionen på golvytan, och det faktum att konstruktionen i huvudsak bestod av tegel, ett vid tiden smått unikt materialval på våra breddgrader, fascinerar så väl arkeologer som allmänt historieintresserade.

När tror du att att ni får se förslag på digitala lösningar?

– Projektet startade skarpt vid årsskiftet och jag tänker att det behövs minst ett och ett halvt år att gå från idé till färdig produkt. Men det är bara vad jag tror, säger Jenny Christensen.

Stärka små aktörer

Projektet Besöksnäring 2.0 ägs av Svinesundskommittén och är ett stort interregionalt projekt som syftar till att stärka konkurrenskraften och den gröna omställningen hos besöksföretagen i gränstrakterna mellan Sverige och Norge.

Eller som Svinesundskommittén själv beskriver saken: ”Besöksnäringen står inför en omställning och en digital omvandling som påverkar resenärernas beteende inför, under och efter sin resa. Projektet vill bidra till att rusta de små och medelstora företagen i gränsregionen så att de kan möta hållbarhetskraven från både samhället och resenärerna.”

Medverkar gör Sveriges forskningsinstitut, RISE, en statligt kopplad aktör som verkar för ett mer konkurrenskraftigt näringsliv.

Besöksnäring 2.0 är ett treårigt projekt som startade vid senaste årsskiftet.
Besöksnäring 2.0 är ett treårigt projekt som startade vid senaste årsskiftet. Foto: Adam Staf Åmåls kommun

Utöver Edsleskogs gamla kyrka har även Vitlycke museum i Tanum och Östfoldsmuseene på norska sidan valts ut som pilotområden. Tanken är att lärdomar härifrån senare ska kunna vara till nytta för andra turismaktörer.

Interreg Sverige-Norge har beviljat projektet 7,5 miljoner kronor.

Artikeltaggar

BesöksnäringEdsleskogForsbackaJenny ChristensenKyrkorMuseumNorgeNäringslivSvinesundskommitténTurism

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.