Hoppa till huvudinnehållet

Orimligt att samma hastighetsgräns gäller i tvära kurvor som på raksträckor

Publicerad:
Reporter Lennart Widing
Lennart Widing
hovpredikant Tydjebyn
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

På E45 från Åmål söderut över Dalboslätten mot Trollhättan är det gott om fartkameror. Enligt Trafikverket har fartkamerorna en god effekt på trafiksäkerheten. Detta beror väl bland annat på att kamerorna är placerade där det finns extra goda skäl att hålla hastigheten.

Behovet av kameraövervakning har sannolikt ökat sedan Trafikverket sänkt hastigheten på tidigare 90-vägar till 80 kilometer i timmen. För egen del gillar jag i princip detta. Men sänkningarna är inte alldeles konsekvent genomförda. På andra sidan Värmlandsgränsen fanns i varje fall i somras en eller annan sträcka som accepterade 90 kilometer i timmen som inte var bättre eller bredare än 80-vägarna på E45 söder om Mellerud.

Men hastigheten skall alltid anpassas efter omständigheter, som väder, vind och trafikanternas mångfald. Maxhastigheten är inte detsamma som normhastigheten.

Trafikverket har planer på att utöka övervakningen av bilförarna genom att inte bara mäta farten när kamerorna passeras utan även mellan kamerorna, genom att dessa har kontakt med varandra. Det är ju knappast någon större hemlighet att vi bilister kan ha en fallenhet för att öka farten något när vi har kameran i backspegeln. Detta vill Trafikverket komma åt. Genom smartare fartkameror, alltså. Detta går att förstå.

Men bättre, enligt min enkla mening, är att satsa på smartare vägskyltar och samverka med bilisternas eget omdöme. Trafikläget och rytmen i trafiken ser olika ut vid olika tider på dygnet och vid olika årstider. Ta den här vintern som vi genomlever. Det har funnits dagar med uppehåll, sol, torrt väder och bra väglag. Men det har även, som bekant, funnits dagar med kraftig vind, häftigt snöfall och halt. Men samma hastighetsgräns gäller. Låt vara att de flesta anpassar sig. Men inte alla. Det är också orimligt att samma hastighetsgräns gäller i tvära kurvor som på långa raksträckor. Finns ett sådant exempel på E45 i närheten av skylten för Vänersborgs kommun.

Smarta vägskyltar är digitala vägskyltar som kan anpassas efter situationen. Är det halt och häftigt snöfall eller höstligt slagregn visar vägskylten en hastighet för just detta väder. Och annan hastighet en sommardag. Eller när trafiken är tätare än vanligt. Detta är kanske dyrare än ökad kontroll med smarta kameror. Men det är inte alls säkert att den ökande kontrollen är det som bäst gynnar Trafikverkets nollvision för döda i trafiken. När samhället visar tillit till människors eget omdöme kommer de att använda det flitigare. Så tror jag.

Lennart Widing

hovpredikant Tydjebyn

Artikeltaggar

E45SolTrafikTrafikverketVindVäderVäglagÅmål