Hoppa till huvudinnehållet

Påkostat ansiktslyft för sliten Hesselbom – Päronsalens prydnad blir som ny igen

Publicerad:
Reporter Andreas Dagström
Andreas Dagström
andreas.dagstrom@provinstidningen.se
En konservator i Göteborg har nu tagit sig an Hesselbomstavlan från Åmåls stadshus. Porträtten till vänster föreställer borgmästarna Ragnar St. Cyr och William A:son Sävblom. Den förra ville att lokalpolitikerna skulle bli kvar i rådhuset, som sedermera revs, och den andra drev igenom bygget av stadshuset.
En konservator i Göteborg har nu tagit sig an Hesselbomstavlan från Åmåls stadshus. Porträtten till vänster föreställer borgmästarna Ragnar St. Cyr och William A:son Sävblom. Den förra ville att lokalpolitikerna skulle bli kvar i rådhuset, som sedermera revs, och den andra drev igenom bygget av stadshuset. Foto: Andreas Dagström

En yta som vittnar om ålder och möjligen lite vårdslöshet. Det var på tiden att Åmåls kommun skickade sin mest folkkära Hesselbommålning till konservatorn. Men arbetet görs inte gratis – notan beräknas bli ungefär hälften av tavlans värde.

Kommunens politiska hjärta, Päronsalen, ska naturligtvis ha ett yttre som speglar betydelsen av lokalen. Den mest påkostade tillika genomarbetade dekorationen återfinns bakom presidiet, längst bort från ingången. En stor trärelief av Åmålsvyn från stormaktstidens praktverk nummer ett, ”Svecia Antiqua et Hodierna”.

I andra ändan, parallellt med åskådarläktaren, hänger normalt kommunens version av Otto Hesselboms storslagna och folkkära oljemålning ”Vårt land”. Men just nu gapar väggen tom, då tavlan skickades i väg för konservering i november. Hur länge arbetet kommer att pågå är fortfarande oklart. Däremot har kommunen fått ett utlåtande från Studio Västsvensk Konservering angående konstaterade skavanker.

Beskrivningen lyder i utdrag:

”Målningen har vertikala deformationer över hela ytan vilket gör att den ser vågig ut. Färgskiktet har rikligt med sprickor och krackelyrer i samma riktning. Målningen är smutsig dels på grund av luftföroreningar och dels på grund av oxiderad fernissa som ger ett gulaktigt intryck.”

I november hämtades tavlan från stadshuset. Hur länge den blir borta är oklart.
I november hämtades tavlan från stadshuset. Hur länge den blir borta är oklart. Foto: Rebecka Andersson

Pillig process

Planen är att ytrengöra hela målningen och avlägsna fernissan till viss del, det som blivit oxiderat, med hjälp av hartstvål.

För att åtgärda dukens deformationer, vågor och krackelyrer ska duken monteras loss från kilramen. Impregnering sker sedan från målningens baksida med lämpligt bindmedel löst i bensin. Kvarstår vågigheten behöver duken lamineras mot en annan duk.

Arbetet är förstås tidskrävande och relativt kostsamt. Kultur- och utbildningsnämnden har avsatt 43 000 kronor till renoveringen. Håller budgeten blir slutnotan nästan exakt häften så stor som slagpriset blev senast auktionshuset Bukowskis ropade ut en version av samma verk.

Sliten Hesselbom bars ut från stadshuset: ”Vet inte när den kommer hem igen”
Dalslandskonstnären Otto Hesselbom (1848–1913) målade flera versioner av ”Vårt land”, som en gång utsågs till Sveriges nationalmålning. Detta är ett av endast två kända självporträtt av Hesselbom.
Dalslandskonstnären Otto Hesselbom (1848–1913) målade flera versioner av ”Vårt land”, som en gång utsågs till Sveriges nationalmålning. Detta är ett av endast två kända självporträtt av Hesselbom. Foto: Andreas Dagström

Artikeltaggar

Bostad och byggenBudgetarBukowskisEkonomiGöteborgKulturOtto HesselbomRagnar St. CyrRenoveringarÅmålÅmåls kommunÅtgärder

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.