Hoppa till huvudinnehållet

Så svarar regionen på Åmåls önskan om anropsstyrd buss

Publicerad:
Reporter Andreas Dagström
Andreas Dagström
andreas.dagstrom@provinstidningen.se
Regionen låter Västtrafik avgöra om Åmål ska få anropsstyrd lokaltrafik.
Regionen låter Västtrafik avgöra om Åmål ska få anropsstyrd lokaltrafik. Foto: Fredrik Tacacho

När Åmålsrundan tas bort vill kommunen att denna ersätts med anropsstyrd trafik. Önskemålet framfördes till regionen som nu har svarat, utan att ge något besked.

Den 20 augusti försvinner busslinje 780, i folkmun kallad Åmålsrundan. Detta sedan kommunen beslutat att inte förlänga avtalet med Västtrafik. Samtidigt beslutades att kommundirektör Jan-Erik Samuelsson skulle adressera Västra Götalandsregionen med önskemål om inrättande av anropsstyrd trafik på orten, med förebild från Säffle.

Önskemålet är nu besvarat av Sofia Hellberg, avdelningschef regional samhällsplanering. Hon skriver kort:

”I Västra Götalandsregionens organisation ligger frågan inom Västtrafiks ansvarsområde, därför hänvisar Infrastruktur- och kollektivnämnden till Västtrafiks svar.”

För dyrt

Nämnden kommer alltså inte, som kommunen hoppades, uppdra åt Västtrafik att utveckla möjligheter till anropsstyrd buss i Åmål. Ett sådant upplägg testas redan på några håll inom regionen.

Nedläggningen av linje 780 har ekonomisk bakgrund. Kommunen anser att kostnaden, nära två miljoner kronor per år, är för hög i förhållande till samhällsnyttan.

Mellan 2012 och 2023 kördes Åmålsrundan i Västtrafiks regi, med finansiering via regionen, men sedan slutet av förra sommaren överfördes kostnaden på kommunen.

Artikeltaggar

AvtalJan-Erik SamuelssonNedläggningarNämnderPolitikSäffleTrafikVästra GötalandsregionenVästtrafikÅmål

Så här jobbar PD med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.